تاثیر نوشیدن آب کافی بر سلامت پوست و مو

مطالعات انجام شده در حوزه پزشکی و سلامت بیانگر آنست که آب، مایه حیات و مهم ترین ماده ای است که بعد از هوا تمام موجودات زنده اعم از انسان ها، جانوران و گیاهان برای ادامه بقای خود به آن وابسته هستند. از همین رو از دیرباز تاکنون، آب سرچشمه زندگی و  عامل تداوم آن شناخته شده است.

نقش آب در بدن انسان

یکی از اصلی ترین نیازهای بدن انسان، وجود آب کافی در بدن است. حدود ۷۰ درصد وزن بدن انسان یعنی معادل دو سوم وزن کلی آن از آب تشکیل شده که این مقدار آب برای انجام عملکردهای حیاتی بدن، لازم و ضروری است.

آب از نظر پزشکی به عنوان پاک کننده طبیعی بدن از سموم و مواد زائد به شمار می رود. همچنین آب در انتقال و جابجایی مواد مغذی حاصل از خوردن غذاها به بخش های گوناگون بدن نقش اساسی دارد. آب به تنظبیم دمای بدن کمک کرده و حرکت اعضا و مفاصل را تسهیل می بخشد. سیستم ایمنی بدن نیز برای عملکرد بهتر خود نیازمند آب است. تامین حجم مناسب آب در بدن سبب افزایش سوخت و ساز آن و در نتیجه زمینه ساز تعادل در وزن بدن می گردد. به همین جهت، متخصصان حوزه پزشکی و سلامت نقش برجسته ای برای آن در بهبود و افزایش کارایی های گوناگون جسمانی و روانی انسان قائلند.

آب و سلامت پوست

پوست بدن انسان، بیرونی ترین لایه و پوشش آن است که محافظ بدن بوده و از عوامل اصلی در ایجاد زیبایی ظاهری آن به شمار می رود. از این رو، برخورداری از میزان کافی سلامت و حد مطلوبی از کیفیت ظاهری آن نقش به سزایی در ایجاد جنبه مثبت روانی و افزایش حس اعتماد به نفس در افراد می شود. بنابراین یکی از دغدغه هایی که همواره ذهن همگان را به خود مشغول می سازد دسترسی به راهکارها و شیوه هایی است که در حفظ سلامت و شادابی پوست حائز اهمیت می باشد.

آب و سلامت پوست

از نقطه نظر پزشکی و سلامت یکی از ساده ترین، در دسترس ترین و کم هزینه ترین راه های تامین سلامت و زیبایی پوست، نوشیدن آب کافی به طور روزانه و مرتب است. آب سبب حفظ رطوبت سلول های پوست و شفافیت آن می شود. مواد مغذی مورد نیاز پوست نیز از طریق نوشیدن آب جذب سلول ها می گردد.

همچنین آب باعث رفع خشکی و افزایش حالت انعطاف پذیری و کشسانی پوست شده و  مانع ظهور علایمی مانند خط و خطوط سطح پوست و چین و چروک های پوستی گشته و زیبایی پوست را افزایش می دهد.

نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب به کارکرد بهتر سیستم گوارشی بدن یاری رسانده و آلودگی ها، مواد سمی و مضر را از بدن خارج می کند. نتیجه این عمل، افزایش لطافت پوست و درخشش بیشتر آن است.

درصد احتمال ابتلا به عوارض و بیماری های پوستی همچون پیری زودرس و اگزما با مصرف آب کافی به میزان قابل توجهی کاهش می باید.

تاثیرات مثبت آب بر پوست بدن به جز نوشیدن از طریق انجام روش های دیگر نیز میسر است. یکی از این راه ها، شستشوی بدن با آب است. دمای آبی که هنگام شستشوی بدن مورد استفاده قرار می گیرد اثرات متفاوتی بر روی آن دارد. به بیان دیگر، تاثیرات آب سرد بر روی پوست با اثری که استفاده از آب گرم بر روی آن می گذارد، متمایز است.

زمانی که با آب سرد بدن را می شوییم منافذ پوستی بسته می شوند و قرمزی سطح پوست از بین می رود. شستشوی پوست با آب سرد باعث شادمانی آن و رفع التهابات می شود. از طرف دیگر، آب گرم به دلیل نفوذی که بر سلول های پوستی دارد منافذ پوست را باز کرده و به ابن روش باکتری ها و آلودگی های درون پوست را پاکسازی می کند. این کار از ایجاد آکنه بر روی پوست جلوگیری می کند.

رابطه آب و سلامتی موها

رابطه آب و سلامتی موها

داشتن موهایی سالم و زیبا از با اهمیت ترین جنبه های زیبایی هر شخص به حساب می آید و به همین دلیل دقت به مواردی که زمینه ساز این جنبه ها می گردد مورد توجه است. در این ارتباط یکی از خواص و فواید مهم نوشیدن روزانه آب، کمک به سلامتی، زیبایی و تقویت مستمر موها است.

بر اساس دانش پزشکی نوشیدن آب کافی همانطور که از خشکی پوست بدن جلوگیری می کند در پیشگیری از خشکی و شکنندگی موها نیز تاثیر محسوسی دارد.

وجود حجم ایده آلی از آب در بدن، سبب بهبودی جریان خون شده و منجر به اکسیژن رسانی به پوست سر می شود و رسیدن اکسیژن کافی به پوست سر احتمال ریزش موها را کاهش می دهد.

نوشیدن آب سالم در طول روز به عنوان یک عنصر طبیعی در سلامت و تغذیه مو اهمیت بالایی داشته و سرعت رشد آنها را بالا می برد و با برطرف کردن خشکی پوست سر مشکلاتی از قبیل پوسته پوسته شدن و شوره سر را حل می کند.

شستشوی موها با آب سرد سبب براق و درخشان شدن آنها می شود. آب گرم نیز برای موها به منزله یک پاک کننده طبیعی است و با تمیز کردن پوست کف سر در رشد موها و تقویت آنها تاثیرگذار است

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...