چطور از پزشکان دوری کنیم؟

راهکارهایی برای سلامتی در زندگی روزمره
هر روز صبح که از خواب بیدار میشویم و به اخبار صبحگاهی گوش می سپاریم حداقل با یکی دو خبر پزشکی مواجه میشویم، یک روز از فواید گوجه فرنگی در پیشگیری از سرطان می شنویم و یک روز از مضرات آن برای عملکرد مغز، ممکن است بارها از خودمان بپرسیم که کدامیک درست است؟ برای تداوم سلامت بدنمان چه باید بکنیم؟ در این نوشته شایع ترین و مهم ترین راهکارهای حفظ سلامت در زندگی روزمره را بررسی میکنیم:
دوستی با میوه و سبزیجات
برای کسانی که میوه و سبزیجات بخشی از برنامه غذایی هر روزه شان است شاید عجیب به نظر برسد که دریابند بسیاری از مردم در عصر حاضر میوه و سبزی را تا حد زیادی از زندگی خودشان بیرون انداخته اند. وجود سبزیجاتی مثل کلم، کاهو، هویج، بادمجان، کدو، گوجه فرنگی، سبزی خوردن و انواع میوه ها.... در برنامه غذایی هر انسانی سهم بزرگی در سلامتی او دارد، فیبر موجود در این سبزیجات به عملکرد دستکاه گوارش کمک میکند؛ آنتی اکسیدان هایی که مخصوصا در سبزیجات رنگی مثل کلم بنفش و فلفل دلمه ای وجود دارد را به سختی میتوان از منبع غذایی دیگری به دست آورد و ویتامینهای موجود در آنها برای سلامتی پوست، مو، بینایی، استحکام استخوان، لثه ها و.... حیاتی است و کمبود هر یک از انواع ویتامین میتواند به صورت عارضه های بزرگی خود را در بدن انسان نشان دهد، بعضی مردم به کلی سبزیجات را از برنامه غذایی خود حذف کرده اند و به اشتباه میپندارند که این نا آشنایی با گروه سبزیجات جزءی از ذایقه آنهاست، به همین دلیل است که معمولا از بسیاری از زبان بسیاری از این افراد (مخصوصا بچه ها و نسل جوان) می شنویم که من " کدو دوست ندارم" یا " بعد از خوردن بادمجان حس بدی دارم " در حالی که در واقعیت این نا آشنایی ذایقه با سبزیجات است که ما را از آنها دور کرده است نه سلیقه غذایی.

روش هایی برای سلامتی در زندگی

حالا بشین، پاشو، بخند
از کودکی تا بحال بارها و بارها علم پزشکی از طریق رسانه، جامعه، مدرسه و خانواده به ما هشدار داده است که مرتب ورزش کنیم. اما پس از سالها اغلب ما هنوز نتوانسته ایم یه این توصیه ی مکرر عمل کنیم حتی بارها برای ورزش برنامه ریخته ایم اما هر بار پس از چند روز از آن دست کشیده ایم و آن را به فراموشی سپرده ایم. باید بدانیم که اضافه وزن ناشی از بی تحرکی میتواند عواقب خطرناکی برای سلامتی ما داشته باشد، تصور کنید اگر مجبور باشید در تمام ساعات شبانه روز یک بسته 20 کیلویی را حمل کنید، با آن راه بروید، بنشینید و بخوابید بدن شما چه قد خسته میشود و چه فشاری را تحمل میکند، حال 20 کیلو اضافه وزن برای بدنی که به عنوان مثال تنها برای تحمل 70 کیلو وزن ساخته شده است و توانایی پشتیبانی 70 کیلو وزن را دارد چه فشار زیادی را تحمیل خواهد کرد؟ 10 کیلو اضافه وزن وی هر یک از غصروف های زانو، 20 کیلو وزن روی مهره های کمر، یک لایه سخت چربی اطراف قلب، معده و اندام های حیاتی دیگر، علاوه بر چربی هایی که اطراف و داخل رگها را پر میکند، در طول سالهای متمادی بدن را هر لحظه به سوی در هم شکستن پیش میبرد، برای جلوگیری از این مسئله باید ورزش منظم را حتما جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

داشتن یک زندگی همراه با سلامتی

روز و شب سر جای خودشان
دنیای مدرن اگرچه زندگی ما را در بسیاری جهات آسوده تر کرده است اما بسیاری از جنبه های طبیعی و سالم زندگی ما را نیز از بین برده است. مصنوعی شدن غذاها و دوری از مواد ارگانیک خوراکی، کم تحرکی به خاطر ماشینی شدن همه چیز و آلوده شدن آب، هوا و خاک مسائلی ست که به چشم میبینیم و به آن توجه داریم، اما معمولا از این موضوع غفلت میکنیم که دنیای مدرن تا چه حد اوقات ما را ربوده است. منظور ما از ربودن اوقات، تلف شدن زمان نیست، اگر چه آن نیز جنبه ای از زندگی جدید است اما وقت در معنای خاص خود با زمان متفاوت است، وقت عبارت است از کاری که ما زمان را به آن اختصاص میدهیم. مثل وقت خواب، وقت مطالعه، وقت عبادت، وقت کار و....، در قدیم یکی دو ساعت بعد از غروب خورشید آغاز وقت آرامش و استراحت بود و با اولین پرتوهای خورشید زمان فعالیت، اما زندگی مدرن اوقات ما را به هم ریخته به نحوی که اغلب تا پاسی از شب بیدار هستیم و حتی فعالیت خود را از عصر شروع میکنیم و تا نیمه شب ادامه میدهیم و از طرف دیگر تا ظهر خواب هستیم و عملاً به ندرت تتفس صبح را درک میکنیم. لازم است بدانید که خواب کافی و مهم تر از آن خواب کافی در «شب»، یکی از مهم ترین عواملی هستند که سلامتی را دوام میبخشند. شب هنگام وقتی که ما به خواب میرویم بدن ما فعالیت های بسیاری انجام میدهد که خواب روز هرگز آن را جبران نمیکند، پس برای حفظ سلامتی خود کافی و به موقع بخوابیم.
راهکارهایی که در بالا بررسی شد میتواند ما را در حفظ سلامت بدنمان یاری کند_ اگرچه جنبه های روحی و روانی نیز توسط ورزش و خواب کافی و عمیق تقویت می شوند_ و به ما کمک می کنند که از پزشکان دوری کنیم.
تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...