دلیل گوش درد چیست + علائم و درمان درد گوش

اغلب گوش درد بدون هیچگونه درمان به صورت خود به خود از بین می رود. اما اگر بهبودی نیابد یا اگر علائم دیگری نیز به همراه داشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید.اکثر مردم معتقدند گوش درد و درد گوش فقط درکودکان شایع است، اما ممکن است بزرگسالان نیز به آن مبتلا شوند. گوش درد  ممکن است فقط در یک یا هر دو گوش اتفاق بیفتد، اما اکثرا یک گوش است. درد گوش ممکن است خسته کننده، تیز، یا سوزش همراه باشد، و ممکن است مداوم و یا منقطع باشد.گوش درد می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. ممکن است علائم اولیه سرماخوردگی، انفلانزا و یا عفونت باشد. اگر عفونت گوش دارید تب و عدم شنوایی موقت ممکن است رخ دهد.

گوش درد در کودکان و نوزادان

درد گوش و گوش درد کودکان جزئی از زندگی والدین است و یکی از رایج‌ترین دلایلی است که آن‌ها پس از ساعت‌ها به پزشک اطفال خود زنگ می‌زنند. متخصصان تخمین می‌زنند که ۳ تا از ۴ کودک مبتلا به عفونت‌های گوش هستند وقتی که مایع در گوش میانی جمع  و التهاب ایجاد می‌شود، اما تشخیص علت دقیق می‌تواند چالش برانگیز باشد.

نوزادان و کودکانی که دچار عفونت‌های گوش هستند اکثرا ایراد گیر و کج‌خلق می شوند . هم چنین ممکن است گریه کنند و یا گوششان‌ را مالش دهند. علائم دیگری از گوش درد در نوزادان شامل مشکلات خواب، بیدار شدن در شب، تب، بی حالی و مشکل در شنوایی می‌شود. به ندرت، گوش درد در کودکان  منجر به از دست دادن شنوایی خواهد شد.

درد گوش موقت:

بسیاری از مردم به دلیل تغییرات ناگهانی در فشار هوا مانند سفر هوایی یا سوار شدن بر آسانسور دچار درد گوش و از دست دادن شدن شنوایی موقت شده اند. با این که آزاردهنده است، این نوع درد گوش موقتی است و به ندرت منجر به مشکلات شنوایی پایا می‌شود. می توانید جویدن آدامس یا بلعیدن سریع را برای رهایی سریع از درد گوش امتحان کنید.

جرم گوش بیش از حد که در کانال گوش ایجاد می شود همچنین می تواند باعث فشار و درد در گوش شود. اما گفته های قدیمی که هرگز نباید چیزی کوچکتر از آرنج خود را داخل گوش خود فرو کنید، هنوز هم درست است: افرادی که سعی می کنند جرم را از گوش خود پاک کنند با سابئه پنبه یا اشیاء دیگر ممکن است به طور ناگهانی به پرده گوش  آسیب بزند و جرم وارد گوش شود ، و از بین بردن جرم را دشوارتر سازد. جرم های زیاد باید توسط متخصص تشخیص و درمان شود.

پارگی پرده گوش چیست؟

افرادی که دجار درد شدید گوش همراه با مایع روشن یا خونریزی از گوش هستند احتمالا پرده گوششان دچار پارگی شده است. پارگی پرده گوش ممکن است بر اثر آسیب به سر و گردن ، تغییرات در فشار هوا یا آب - غواصی، به عنوان مثال - عفونت گوش داخلی، و گاهی نیز بودن در معرض صداهای صدای بلند اطراف رخ دهد.

پاره شدن پرده گوش شامل ایجاد حفره در غشاء است که گوش درونی و بیرونی جدا می کند. پارگی پرده گوش بسیار دردناک است و ممکن است باعث کاهش شنوایی موقت و یا دائمی شود، اما معمولا خود به خود زخم التیام می یابد.

درد گوش و سایر احتمالات

درد مزمن گوش در بزرگسالان همچنین می تواند با شرایط مرتبط، از جمله وزوز گوش، صدای زنگ یا وزوز گوش، که در حدود 1 از 5 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد مرتبط باشد.

برخی از درد های گوش دارای "منشاء" ، به معنی احساس درد در گوش می باشد، اما در سایر نقاط بدن مثل مغز، فک و یا گلو ایجاد می شود. گرچه نادر است، درد گوش نیز می تواند ناشی از تغییرات ساختاری در فک ها یا دندان ها باشد. افراد مبتلا به آسیب یا اختلالات مفصلی (TMJ)، که فک را متصل می کنند، می توانند فشار و یا احساس پری یا صدای وزوز را تجربه کنند.

راههای پیشگیری از گوش درد

برای جلوگیری از گوش درد، باید از سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم و مواردآلرژی زا نظیر گرد و غبار و گرده اجتتاب کرد، تمامی این موارد می تواند سینوس های شما را تحریک کرده و باعث گوش درد.

افرادی که در معرض احتمال درد گوش هستند باید از موسیقی بلند، کنسرت و محیط زیست پر سرو صدا، مانند ساخت و ساز پرصدا دوری کنند. اگر نمیتوانید از صدای بلند اجتناب کنید، می توانید یک جفت گوشواره یا هدفونهای لغو سر و صدا خریداری کنید.

از وارد کردن اشیاء خارجی در گوش خودداری کنید و اگر شنا می‌کنید، ازگوش گیر و کلاه شنا استفاده کنید. همیشه بعد از شنا کردن، دوش گرفتن و یا استحمام به دقت گوش خود را خشک کنید.

دلایل درد گوش:

علائم مرتبط با درد گوش بستگی به علت اصلی دارد. علائم که ممکن است با التهاب گوش خارجی رخ می دهد شامل قرمزی گوش، تورم گوش، حساسیت به لمس گوش، و ترشح از کانال گوش. به علاوه علائم  ممکن است با عفونت گوش میانی رخ  دهد عبارتند از تب، گرفتگی سینوس، کاهش شنوایی، سرگیجه، - احساس می کنیدکه اتاق در حال چرخش است. درد گوش از عفونت گوش می تواند به خصوص برای کودکان و نوزادان آزار دهنده باشد.

علل رایج گوش و درد گوش عبارتند از:

•عفونت گوش

• تغییرات فشار هوا، مانند هنگام پرواز در هواپیما

• ایجاد اواکس

• جسم خارجی در گوش

• استروپ گلو

•عفونت سینوس

• شامپو یا آب در گوش وجو دارد.

• استفاده از سواب پنبه در گوش

علل تادر گوش درد عبارتند از:

• سندرم مفصلی تمپوروماندیبولار (TMJ)

• پرده گوش سوراخ شده

• آرتریت موثر بر فک

• عفونت دندان

• دندان درد

• ارتودنسی دندان

• اگزما در کانال گوش

• نورالژی تریگمینال یا درد مزمن عصبی

علائم درد گوش

علائم مرتبط با درد گوش بستگی به علت اصلی دارد. علائمی که ممکن است با عفونت اوتیس رخ دهد شامل قرمزی گوش، تورم گوش، حساسیت گوش و تخلیه از کانال گوش است. علائم اضافی که ممکن است با عفونت اوتیت رخ دهد عبارتند از تب، گرفتگی سینوسی، کاهش شنوایی، سرگیجه و سرگیجه - احساس اینکه اتاق در حال چرخش است.

یک آسیب گوش از عفونت گوش می تواند به ویژه برای کودکان و نوزادان ناراحت کننده باشد.

علائم درد گوش عبارتند از:

• نوزادان به نظر می رسد داغ و تحریک پذیر

• کودکان کشیدن، تکان دادن، یا مالیدن گوش

• درجه حرارت بالا، بیش از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد)

• تغذیه ضعیف در نوزادان، یا از دست دادن اشتها در کودکان

• مشکلات خواب و بی حسی در شب

• سرفه و آبریزش بینی

• شنوایی و طبیعی بودن را نداشته باشید

• مشکلات تعادل

درمان درد گوش

درمان درد گوش بستگی به علت اصلی دارد. این ممکن است شامل مصرف لیش از حد ، مسکن متناسب با سن، مانند آسپیرین یا ایبوپروفن (ادویل، موترین) برای درد و تب باشد. درمان ممکن است شامل کمپرس گرم، استامینوفن (تیلنول)، دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و یا یک دوره کوتاه از دارو ضد درد مخدر. درمان اوتیت میانی ممکن است شامل آنتی بیوتیک های خوراکی، در حالی که درمان اوتیت خارجی نیاز قطره آنتی بیوتیک است. پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک برای عفونت گوش تجویز کند، اگر چه برخی تحقیقات نشان می دهد آنتی بیوتیک ممکن است همیشه یک درمان موثر باشد.

یک داروساز ممکن است بتواند برای پیشگیری و رهایی سریع از درد گوش قطره پیشنهاد دهد. وغن زیتون، و همچنین بعضی از قطره های گوش، همچنین ممکن است موجب از بین رفتن جرم گوش شود. هرگز از روغن زیتون یا قطزه استفاده نکنید اگر احتمال آسیب پرده گوش را می دهید - غشاء که قسمت های بیرونی وسطی گوش را جدا می کند - ممکن است آسیب دیده باشد.

نگه داشتن یک فنجان گرم و یا بطری آب گرم پوشش داده شده به گوش دردناک برای حدود 20 دقیقه، یکی از روش های DIY است. اما اگر مشکوک به عفونت گوش هستید، از وارد کردن و خیس کردن گوش خودداری کنید.

در اغلب موارد، درد گوش بدون هیچ گونه درمان به طور کامل از بین می رود، اما اگر از بین نرود یا همراه با سایر نشانه های جدی تر باشد، باید مرکز خدمات پزشگی – پزشک داخلی یا متخصص گوش و حلق و بینی، یک پزشک که متخصص در اختلالات گوش، بینی و گلو است مراجعه شود.

گردآورنده : توپ تاپ
• بازبینی پزشکی توسط جاستین لاوب، MD

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...