در زندگی زناشویی چرا زن و شوهر قهر می کنند؟

برخی از زنان تا از دست شوهر ناراحت می شوند، عکس العمل های گوناگون از خود نشان می دهند؛ چهره درهم می کشند و حرف نمی زنند به گوشه ای می روند و به هیچ کاری دست نمی زنند ؛ غذا نمی خورند؛ یواش یواش غرولند می کنند.

آنان، بر این پندارند که قهر و دعوا، بهترین وسیله برای انتقام از شوهر است ولی باید بدانند که این برنامه ها نه تنها شوهر را تنبیه نمی کند، بلکه سرانجام بسیار بدی را به دنبال دارد زیرا ممکن است شوهر نیز مقابله به مثل نموده و قهر کند.

مهر محکم شود زخوش رویی                                             دوستی کم کند ترُش رویی

پرهیز از خشم و عصبانیت

خشم و عصبانیت، یک بیماری اخلاقی است که بسیاری از زنان و مردان بدان مبتلایند. این گونه افراد در برابر ناملایمت ها ، تاب و توان خویش را از دست داده حسّاس ، زود رنج و تند خو می شوند کنترل اعصاب ندارند داد می زنند ؛ ناسزا می گویند کتک می زنند؛ اشیا و لوازم خانه را پرتاب می کنند بر سر خود می زنند و حتی گاهی به قتل و جنایت دست می زنند.

امام صادق (ع) می فرماید: « غضب، کلید همه شرور است»

پیامبر اکرم (ص) « خشم، شعله ای از آتش شیطان است »

حضرت علی (ع) می فرماید:« از غضب بپرهیز زیرا آغاز آن دیوانگی و آخرش پشیمانی است.»

این بیماری اخلاقی بزرگ ترین آفت خانواده هاست که موجب کدورت اختلاف و کشمکش می شود، آرامش را سلب می کند و چه بساء خانواده ها را متلاشی می سازد و عواقب بسیار بدی را به همراه می آورد.

دوران عصبانیت شوهر

مرد در خارج از منزل با مشکلات بسیاری رو به روست ؛ از این رو گاهی، با افکار پریشان و اعصاب خسته وارد منزل می شود. چنین شخصی اگر با کوچک ترین حادثه ای برخورد کند، عصبانی می شود. در آن حال، ممکن است بی اختیار به همسرش جسارتی کند. خانمی که فهمیده و با هوش است، گرفتاری ها و مشکلات شوهرش را در نظر می گیرد و سعی می کند، در برابر عصبانیت و ناراحتی اش صبر کند تا با در صدد عذر خواهی و جبران نیز برآید.

امّا اگر خانم ، موقعیت شوهر را درک نکند و در برابر عصبانیت او عکس العمل نشان دهد، به شوهرش پاسخ دهد و داد و فریاد را بیندازد؛ آتش خشم مرد، شعله ور تر می شود و ممکن است برخورد فیزیکی پیش آید آیا بهتر نیست همسر در چنین شرایطی موقعیت شوهر را در نظر بگیرد و چند دقیقه تحمّل کند و عکس العملی نشان ندهد؟

چشم پوشی از بهانه جویی های مرد

برخی از مردان ایرادگیر و بهانه جو هستند. در خانه مرتب ایراد می گیرند و در برابر هر امر کوچک نق می زنند؛ چرا فلان چیز را آن جا گذاشته ای؟ چرا اینجا کثیف است؟ چرا ناهار را دیر حاضر کردی؟ چرا غذا شور است؟ چرا فلان غذا را تهیه نکردی؟

البته ما منکر این نیستیم که مرد حق دارد، در امور خانه، دخالت و امر و نهی کند و به خانم ها هم توصیه می شود که این حق را ، به رسمیت بشناسند و در برابر دخالت های او سرسختی نشان ندهند؛امّا مرد و سرپرست خانواده هم باید جانب احتیاط را رعایت کند و همواره با تدبیر کار کند. صلاح در این باره نظری خاص دارد، با مشورت و خیراندیشی نه با زور و تحکم به همسرش تذکّر دهد و از وی بخواهد که نظر و سلیقه او را نیز رعایت کند.

مذاکره و تفاهم

زن و شوهر، پس از ازدواج زندگی نوین و مشرک را آغاز می کنند. زندگی مشترکی که دو عضو مؤسّس آن، پیمان بسته اند در همه حال با هم باشند و با تعاون و تشریک مساعی زندگی جدید را سامام دهند.

گرچه دو عضو اساسی  خانواده جدید از جهت اخلاق استعدادهای جسمانی و روانی تربیت های خانوادگی افکار و تمایلات به طور معمول در شرایط یکسان نیستند؛بلکه کم یا زیاد دارای تفاوت هایی هستند؛ آنان پیمان بسته اند زندگی جدید را ادامه دهند. شاید یک زن و شوهر در آغاز زاه چنین بیندیشند که می توانند، خواسته ها و تمایلات خود را بر دیگری تحمیل کنند و طبق دلخواه خود  او را بسازند ولی اشتباه می کنند زیرا چنین امری نه تنها تحقّق پیدا نمی کند بلکه جز نزاع و لجبازی نتیجه دیگر ندارد.

را عاقلانه این است که زن و شوهر در آغاز زندگی سعی کنند با تمایلات استعداد ها شرایط جسمانی و روانی یکدیگر آشنا شوند و همدیگر را بپذیریند و تحمل کنند، تصمیم بگیرند با مذاکره و تفاهم برنامه منسجم و عملی را برای خود تنظیم نمایند.

به علاوه تصمیم بگیرید که درباره حوادث پیش بینی نشده آینده یا برای تجدید نظر در مسائل تدوین شده گذشته با بحث و گفت و گو و مشاوره به تفاهم برسند.

نویسنده: توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...