در زندگی چگونه رنجش های خود را با یکدیگر در میان بگذاریم؟

در زندگی زناشویی، گاهی دلخوری و رنجش به وجود می آید، که قبل از بیان شکوه و گلایه لازم است، نکاتی را در نظر آورید:
1- به دنبال حل مشکلات باشید. سعی نکنید در بحث پیروز شوید.
2- قبل اط صحبت سعی کنید، خود را به جای همسر خود بگذارید، به این ترتیب به مشکلات او بهتر پی می برید.
3- در ابتدای صحبت، تأکید کنید، قصد شما از مطرح کردن رنجش ها، رفع سوءتفاهم است.
4- سعی کنید، نکات مثبت و کارهای پسندیده همسرتان را یادآوری کنید.
5- همسرتان را وادار نکنید ، به گناهش اعتراف و عذرخواهی کند.


با انتظاراهای دیگران چه کنیم؟
جوانی که خانمی را به همسری بر می گزیند، درباره مسائل زندگی جدیدش، چندان، تجربه ندارد. او به تدریج با مسائل و مشکلات زندگی آشنا می شود، از جمله این مشکلات، خواهش ها و انتظارهایی است که افراد و اقوام از او دارند. مادر، از او انتظار دارد که مانند گذشته با تمام وجود در خدمت او باشد. خواهر، از او انتظاری دیگر دارد.برادر و پدر نیز توقّعاتی دارند. از سوی دیگر، مادر و زن و پدر زن و دیگر بستگان زن نیز از داماد خود انتظار دارند، رسم های پیشین را انجام دهد و بالاتر از همه، همسرش که با هزاران امید با او ازدواج نموده و او را به عنوان شریک زندگی انتخاب کرده است، انتظارات فراوانی از او دارد بنابراین باید با تفکر و مشورت با صاحبان تجربه، بهترین راه حل ها را بیابد و عمل کند.
همسر آزاری
یکی از برخورد های منفی در زندگی زناشویی، همسر آزاری و برخورد فیزیکی با همسر است.
پیامبر (ص) فرمود: کسی که زن خود را بدون جهت کتک بزند، من در روز قیامت دشمن او هستم.
حضرت علی (ع) فرمود:
زنان نزد مردان امانت هستند، آزارشان نرسانید و بر آنان سخت نگیرید.
مردی که همسرش را آزار می دهد، بر روح او ضربه ای وارد می سازد و عقده ای به وجود می آورد که به سادگی قابل جبران نیست.

قضاوت عجولانه

گاهی، خانم شما کاری انجام می دهد که از نظر شما آزار دهنده است، در حالی که به هیچ وجه قصد او از انجام آن، آزار شما نبوده است. مثلاً هنگامی که شما، فیلمی را تماشا می کنید، جاروبرقی را روشن می کند، شما با خود می گویید، به طور عمد ، جاروبرقی را زمانی روشن کرده که من نشسته و برنامه مورد علاقه ام را می بینم و از این هم پا را فراتر می نهید و می گویید: او همیشه این کار را می کند،در حالی که او قصدی به جز نظافت منزل ندارد و در اصل، به فکر آزار شما نبوده است، یا خود شما، شب دیرتر از معمول به منزل می آیید و خانم شما با خود فکر می کند؛ انگار نه انگار کسی منتظرتان هست، آقا معلوم نیست تا الان کجا در حال خوش گذرانی است؛ در حالی که وقتی شما به منزل می آیید، مشخّص می شود که در ترافیک مانده بودید؛ بنابراین نباید زود قضاوت کنید.

خودداری از جرّ و بحث

یکی از مسائل اساسی در ارتباط با دیگران، به ویژه، در روابط و شوهر، پرهیز از جرّ و بحث های تند، بر سر مسائل گوناگون و گاه، کم اهمیت است. این گونه بحث و جدل ها ، آثاری بسیار مخرّب، بر روابط انسان ها می گذارد و موجب دور شدن آنان از یکدیگر و دلخوری و رنجش خاطر دو طرف می گردد و این ترتیب، روز به روز، از میزان تفاهمشان کاسته می شود؛ به ویژه اگر توجه کنیم که بسیاری از این مناقشه ها بر سر مسائل جزئی و بی اهمیت است که خیری برای دنیا و آخرت ندارد.

برخی عادت دارند، در هر مسأله ای ، حق را به خود بدهند و طرف مقابل را به پذیرش بی پون و چرای نظریه خود موظّف بدانند. این توقع از غرور بی جا برخاسته است . اینان، به درستی رأی خود اعتماد دارند، هر چند ممکن است، این اعتماد اساس درستی نداشته باشد دیگران را به قبول آن موظّف می دانند و میکوشند، به هر وسیله ممکن آن را به دیگران بقبولانند. آنان، در این راه از خود نوعی سماجت نشان می دهند و برای بحث و گفت و گوی منطقی و آرام، آمادگی لازم را ندارند؛ زود بر می آشوبند و انعطافی از خود نشان نمی دهند.

مردی که با همسرش پنجاه سال زندگی مشترک داشت، گفت: « راز دوام زندگی زناشویی من و همسرم این است که از ابتدا، با یکدیگر پیمان بسته ایم که بحث هایمان بیش از دو دقیقه طول نکشد»

نویسنده : توپ تاپ


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...