در زندگی زناشویی اخلاق در خانه چگونه باید باشد؟

اخلاق خوب از صفات انبیاست، اگر این ویژگی، در خانه ای وجود نداشته باشد، کانونی سرد و بی روح پدید خواهد آمد و بسیاری از اوقات خانواده ای که در آن اخلاق مراعات نمی شود، از هم می پاشد.

در این مطلب به مواردی از نمونه های اخلاق خوب ، اشاره می کنیم:

انصاف در برخوردها

دستورهای مذهبی ما از سفارش ها و راهنمایی هایی مملو است که به کار بستن آنها در زندگی، می تواند، راهگشای بسیاری از مشکلات باشد. یکی از این سفارش های زیبا آن است که :« آنچه را برای خود نمی پسندی ، برای برادر مؤمن خود نیز مپسند!»

به کارگیری این سفارش، می تواند در زندگی زناشویی تحوّلی عظیم ایجاد کند. هر چیزی که بریا خود نمی پسندید، برای همسر خود نیز نپسندید. انجام این عمل ساده است. اگر ، از این که همسرتان به پدر و مادرتان سر نزند، ناراحت می شوید، بدانید، اگر شما هم به دیدار پدر و مادر او نروید، ناراحت می شود؛ بنابراین، باید به پدر و مادر او احترام بگذارید و به دیدن آنان بروید!

اگر به خواسته های منطقی شما پاسخ مثبت ندهد، ناراحت می شوید، شما نیز ، باید، به خواسته های منطقی او توّجه کنید!

اگر از شما به خاطر کارهای مثبتی که انجام می دهید، تشکر نکند، ناراحت می شوید، پس شما نیز از او تشکر کنید!

خدا محوری

مهم ترین عامل آرامش در زندگی، خدامحوری است. اگر مرد، خدا محور باشد، به زنش ظلم نمی کند. زن نیز، اگر خدا را حاضر و ناظر بداند، توقّع زیاد، از شوهرش نخواهد داشت. اگر خدا، وارد برنامه زندگی شد، جای همه چیز را می گیرد. خدا را از ابتدای زندگی، ناظر اعمالتان بدانید. تصمیم بگیرید، گناه، در زندگیتان نباشد. اگر اطاعت خدا باشد، خواهید دید، خداوند، به زندگی شما آرامش و صفا می بخشد. مسائل به راحتی حل می شود و احساس یگانگی خواهید نمود و روز به روز از یکدیگر بیشتر لذّت خواهید برد.

مهم ترین وظیفه عاطفی شوهر

نخستین وظیفه روحی و عاطفی شوهر نسبت به همسرش، از همان روزهای آغاز زندگی مشترک ، این است که زن را از علاقه و محبتی که به او دارد، مطمئن سازد و از کارهایی که بوی بی توجهی و بی تفاوتی دارد، بپرهیزد و بکوشد، با نثار محبّت،نهال نور رسیده زندگی زناشویی را سیراب و سرسبز سازد؛ البته، زیاده روی، در هر کاری، از جمله بذل محبت، کار دستی نیست و در هیچ حال، نباید از مسیر اعتدال خارج شد. تجربه نشان داده است ، محبت های افراطی، در مراحل آغازین زندگی که برخاسته از احساسات و عواطف تند و حاد است، به زودی، به بی مهری های رنج آور و روابط سرد منتهی می شود و سرخوردگی هایی به دنبال می آورد.

زیاده روی نکردن در خواسته های عاطفی

هر چند، انتظار عاطفی از همسر، نشان دهنده عشق و علاقه به اوست، نباید در آ« زیاده روی کرد و خواسته های غیر منطقی از همسر داشت.این مطلب را باید پذیرفت که مرد، علاوه بر همسر ، باید مهر و علاقه کسان دیگر را نیز در دل بپرورد و با آنان رابطه عاطفی داشته باشد. این حقّ مسلم هر انسانی است که دیگران را دوست بدارد. مادر خواهر، برادر و دوستان از جمله کسانی هستند که مورد علاقه فرد قرار می گیرند، پس نباید، انتظار داشت که دل شوهر، فقط در انحصار محبّت همسرش باشد و در این حریم، هیچ فردی غیر از او راه نیابد.چنین انتظاری، هرگز برآورده نخواهد شد و اگر هم در مراحل آغازین و آشنایی و زناشویی که به طور معمول علایق میان زن و شوهر بسیار حادّ و آتشین است، تا حدّی طبیعی باشد، در مراحل بهدی، انتظاری نامعقول و ناشدنی است و باید آن را تعدیل کرد و این نکته را به خود تلقین نمود که : دوست داشتن دیگران لزوماً به معنای دوست نداشتن همسر نیست.

حسن معاشرت

از مهم ترین اصول زندگی ، حسن معاشرت و اخلاق در زندگی است که به زندگی ثبات و آرامش می بخشد؛ قرآن در این باره می فرماید: «عاشِروُهُنِّ بِالمَعروُفِ». در زندگی با آنان، به معروف رفتار نمایید. باید عروس و دامادها از ابتدای زندگی، تصمیم بگیرند، بهترین رفتار و معاشرت را با همسر خود داشته باشند.

سازگاری در خانواده

سازش در محیط خانواده، جزء واجبات است. نباید، زن و شوهر تصمیم بگیرند که خود هر چه گفتند و پسندیدند و آنچه، راحتی آنان را تأمین می کند، همان عملی بشود. باید، بنا بگذارند که با هم سازگاری کنند. سازگاری، اساس بقای زندگی است و محبّت ایجاد می کند و دل ها را به هم نزدیک و پیوند ها را مستحکم می گرداند. اگر دیدید، همسرتان ناسازگاری کرد، شما سازگاری نشان دهید. امام خمینی در پایان خطبه عقد، به عروس و دامادها می فرمودند:«بروید با هم بسازید»

معنای سازگاری این نیست که زن، ببیند شوهرش ایدآل است، یا مرد ببیند، زنش ایدآل است و همان فرد مطلوب اوست. اگر معنای سازگاری این باشد، به طور طبیعی انجام می گیرد و اراده شما را نمی خواهد؛ این که می گویند، سازگار باشید؛ یعنی شما با هر سلیقه و ویژگی همسرتان بسازید.

استقبال و بدرقه

مناسب است زن، هنگام بیرون رفتنِ شوهر، او را بدرقه کند و هنگام وارد شدن به خانه به استقبالش برود. مردی، خدمت رسول خدا (ص) آمد و عرض کرد:« همسری دارم که هر گاه وارد خانه می شوم، به استقبالم می آید و چون خارج می شوم، بدرقه ام می کند و زماین که مرا اندوهگین می بیند، می گوید: اگر برای مخارج زندگی غصبه می خوری، بدان که دیگری (خدا) آن را به عهده گرفته است و اگر غصّه تو برای آخرت است، خدا اندوهت را زیاد کند»

عیب پوشی و راز داری

زن و شوهر باید، عیوب یکدیگر را بپوشانند و نزد دیگران، بیان نکنند و اسرار و رازهای هم را پنهان دارند.

قرآن می فرماید:« زنان صالح، در زمان غیبت شوهر، حافظ و نگهدارعفّت خود و مال و آبرو و راز شوهر هستند»

و نیز می فرماید:« زنان، لباس شما مردان هستند و شما، لباس زنان هستید.»

یعنی ، همانگونه که لباس، پوشاننده بدی هاست ، زن و شوهر، پوشاننده بدی هاست،زن و شوهر، پوشاننده عیب ها و نگهدارنده اسرار یکدیگرند.

یکی از بزرگترین معایبی که هر زن و شوهری ممکن است، گرفتار آن شود، این است که اسرار و رازهای زندگی خود را برای کسانی که نمی توانند، گرهی، از کارشان بگشایند، بگویند و اصطلاح درد دل کنند. این زن ، ناخودآگاه، شوهر خود را نزد خانواده و دوستان خود تحقیر می کند و هیچ گاه، همسرش، در نظر آنان ایدآل جلوه نخواهد کرد.مسائل و مشکلات خانوادگی خود را تنها با صاحب نظران و کارشناسان، روانشناسان و مددکاران در میان بگذارید، بدانید، هر خانواده ای ضعف هایی دارد. کسانی که ضعف زندگی خود را بریا دیگران بیان می کنند، در واقع مشکل زندگی خود را بیش تر می کنند.

شیوه گفت و گو با همسر

  1. هنگامی که همسرتان چیزی را برای شما بیان می کند، سعی کنید، با دقت به سخنان او گوش کنید.
  2. صحبت های همسرتان را قطع نکنید و هیچ گاه ، وسط حرف همسرتان سخن نگویید. و صبر کنید تا سخنان خمسرتان تمام شود.
  3. از مطرح کردن پرسش ها و پاسخ های نامناسب خودداری کنید.


نویسنده: توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...