چقدر زندگی مشترک ارزش نجات دارد؟

بسیاری از زوج های جوان به محض آنکه احساس می کنند انتظارشان برآورده نمی شود، تصمیم به طلاق می گیرند. زوج هایی که سال ها از ازدواجشان می گذرد، اغلب نسبت به همه چیز احساس خستگی می کنند و می گویند که دیگر قادر به تحمل اختلافات نمی باشند. این افراد فکر می کنند که با طلاق می توانند زندگی شان را بهبود بخشند و همسر دلخواه خود را پیدا کنند.

ما موافق ازدواج هستیم اما در عین حال معتقدیم گاهی اوقات طلاق بهترین راه حل به شمار می رود. اگر زندگی مشترک برایتان زیان بار می باشد تمام کردن آن بهتر از ادامه دادن است. از طرفی بعد از جدا شدن بازگشت دوباره کمی دشوار است و زوج هایی که قبل از سنجیدن تمامی جوانب اقدام به جدایی می کنند اغلب از تصمیمشان پشیمان می شوند.

طلاق هرگز پدیده ی رضایت بخشی نیست و ممکن است آثار خطرناکی به دنبال داشته باشد حتی امکان سلامت دارد سلامت شما را خطر بیندازد! به آمار زیر دقت کنید:

- مردان جدا شده دوبار بیشتر از مردان متأهل در خطر ابتلا به ناراحتی های عروقی قرار دارند و هفت بار احتمال خود کشی آنان بیشتر  است.

- زنان مطلقه زودتر از زنان متأهل می میرند و بخاطر فشار انواع بیماری ا حدود 50 درصد از دقت خویش را از دست می دهند.

- افراد متارکه از هر جنسی که باشند، بیشتر از افراد متأهل در خطر اعتیاد به مشروبات الکلی و مواد مخدّر قرار دارند.

سنجش جوانب مختلف زندگی زناشویی

وقتی بحث طلاق به وجود می آید مسائل دیگری مانند زمانی که با یکدیگر زندگی کرده اید و همچنین سنّ شما به وسط کشیده می شود. زوچ هایی که مدّت کوتاهی از ازدواجشان می گذرد و خیلی سریع متوجه می شوند که انتخاب اشتباهی داشته اند، راحت تر می توانند از یکدیگر جدا شوند. اما غالباً یکی از همسران تصمیم به جدایی از دیگری می گیرد.

اگر تصمیم به طلاق گرفته اید، لیستی تهیه کنید و در آن تمامی چیزهایی را که از دست خواهید داد، بنویسید. حتی اگر عاشق همسرتان نیستید، ممکن است تعلقات دیگری داشته باشید که نتوانید پس از جدایی، چیزی را جایگزین آن نمایید. این متعلقات عبارتند از:

  1. شما دو نفر سال های زیادی را در کنار یکدیگر زندگی کرده اید. اگر از هم جدا شوید، فرزندانتان را کمتر خواهید دید.
  2. به نقاط ضعف یکدیگر واقف هستید پس از سال ها زندگی در کنار هم، به اخلاق یکدیگر عادت کرده و انس گرفته اید. بسیاری از همسران متارکه کرده، حتی سال ها پس از جدایی، نمی توانند خاطرات خود را از یاد ببرند.
  3. به عنوان یک زوج ارتباطات اجتماعی متعددی برای خود ایجاد کرده اید. ممکن است دوستان متأهل شما پس از جدایی تان دیگر تمایلی به دیدن شما نداشته باشند. غالباً زنان مطلقه، از سوی دوستانشان طرد می شوند چون می ترسند که مبادا زندگی آنها را با خطر مواجه کنند.
  4. پس از چندین سال زندگی، از لحاظ عاطفی به خانواده های یکدیگر انس گرفته اید ممکن است از بودن با آنها لذت ببرید و حتی رابطه خوبی با یکدیگر داشته باشید. هیچ همسر جدیدی نمی تواند آن ارتباطی را که شما با والدین همسرتان داشتید، با والدین شما داشته باشد، چون شما آنها را از دوران جوانی می شناختید و با آنها خو گرفته بودید.

شناخت علل طلاق

یکی از شکایت هائی که از زوج های در حال طلاق بیشتر شندیده می شود این است :«من احساس خوشبختی نمی کنم» اگر چه ممکن است این عبارت شکل خوشی نداشته باشد اما حتماً طلاق راه حل مفید آن نیست. ممکن است علت نارضایتی شما مسائلی باشد که ارتباطی به همسر یا زندگی مشترکتان نداشته باشد. امکان دارد از نوع زندگی، کار یا موقعیت مالی تان ناخرسند باشید. شاید بخاطر نداشتن سلامتی ناراحتی هستیدو ممکن است افسرده شده اید و خودتان متوجه نیستید. این مسائل ارتباط چندانی به همسر تان ندارد و نمی توان گفت که وی عامل بروز آنهاست. پیش از آنکه اقدام به جدا شدن کنید فکر کنید آیا تمام تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات خود که ارتباطی به همسرتان ندارد، نموده اید یا خیر. مردمان زیادی را مشاهده کرده ایم که گمان کرده اند با گرفتن همسر جدید می توانند زندگی شادتری داشته باشند. این قبیل افراد پس از ازدواج مجدد در می یابند که حقیقت آن گونه که فکرش را کرده بودند نیست و مشکل زندگی، از طرف خودشان می باشد.

بعد از جدایی چه باید کرد؟

پیش از آنکه از یکدیگر جدا شوید سأالات زیر را از خود بپرسید: اگر تنها شوید چه کر می کنید؟ برخی از افراد جدا شده دوست دارند تنها باشند و از تنهایی لذت می برند. امّا تعداد کثیری از افراد متارکه کرده احساس خوبی ندارند و نمی توانند با تنهایی کنار بیایند. هرگز فکر نکنید که به زودی می توانید همسر جدیدی بیابید. پاره ای از اشخاص با یان فکر که پس از جدایی، به سرعت همسر دلخواهشان را پیدا کنند از همسر اولشان جدا می شوند. امّا اکثراً سال ها به طول می انجامد تا شخص دلخواه خود را پیدا کند. آمار نشان می دهد حدود دو سوبم افرادی که دوباره ازدواج می کنند مجدداً از یکیدگر جدا می شوند.


بچه های طلاق

فرزندان طلاق

اگر فرزندی دارید و تصمیم به طلاق گرفته اید، تا حدودی می توانید دریاابید که واکمش فرزندانتان چگونه خواهد بود:

به طور کلی بچه های کوچکتر خیلی بهتر از نوجوانان ، با این مسئله کنار می آیند. چرا که بچه های بزرگتر، قدرت سازگاری کمتری پیدا می کنند. حتی بچه های دانشگاهی نیز با مشکل می توانند پدیده ی طلاق را در خود هضم کنند.

گاه در بعضی خانواده ها پس از جدایی والدین، فرزندان از موقعیت بهتری در زندگی برخوردار می شوند. این موضوع در مورد خانواده هایی که بیشتر در حال دعوا و نزاع با یکدیگر بوده اند ، صدق می کند. در این شرایط طلاق اثرچندان زیانباری بر فرزندان از دعواهای خانوادگی دور باشند، زندگی بهتری را دارند و پس از جدایی والدین شان کارایی بیشتری پیدا کنند. ممکن است همچنان زن و شوهر با یکدیگر دعوا داشته باشند امّا حداقل از یکدیگر دور هستند و فرزندان کمتر در معرض مستقیم دعوای آنها قرار می گیرند.

بیشتر کودکان از ایجاد تغییر و تحول در زندگی بیزارند. بچّه های خردسال از رفتن به خانه ی جدید ( یا رفت و آمد میان دو خانه) دچار تنش می شوند. خانواده ها می توانند با فرزندان گفتگو کنند و نظر آنها را نسبت به این مسأله تغییر دهند بویژه اگر والدین نزدیک یکدیگر زندگی کنند و مرتب با هم در تماس باشند.


انصراف از طلاق

وقتی زن یا مردی قصد جدا شدن دارد، بدیهی است که کنترل وضع موجود نیز در دست وی می باشد. همسری که از سوی شریکش کنار گذاشته می شود حالت تدافعی به خود می گیرد. در برخی موارد ، همسر طرد شده از اینکه می شنود شریکش قصد طلاق دادن وی را دارد، دچار ضربه ی روحی می شود. امکان دارد وی از وجود برخی اختلافات در زندگی مشترکشان آگاه باشد امّا فکر نمی کرده که این حد مشکل آفرین شده باشند. بخاطر داشته باشید که تنها با اعلام طلاق از طرف همسرتان همه چیز تمام نشده است.

با همسرتان صحبت کنید وقتی زندگی مشترکی از هم گسیخته می شود، برای زن و مرد خیلی سخت است که صحبت با محتوایی با یکدیگر داشته باشند. همسری که قصد طلاق گرفتن پیدا کرده، ممکن است دیگر تمایلی به بحث کردن راجع به وضعیت بوجود آمده نداشته باشد، چون می ترسد که مبادا بخاطر کارش مورد انتقاد قرار بگیرد یا مجادله ی لفظی میان آنها شکل بگیرد.

در این شرایط هرگز آمیزش جنسی نباید جایگزین صحبت کردن با یکدیگر شود. بسیاری از افراد بخاطر اختلافات زناشویی، اشتیاق جنسی شان کاملاً کور می شود.شروع به مقاربت های بیشتر می نمایند تا از یافتن راه های سازنده برای حل مشکلاتشان فرار کنند. امّا تحت این شرایط خاص، ارتباط جنسی به طور جدّی زوج ها را از تلاش نمودن برای حل مشکلات باز می دارد.

همیشه حرف آخر را همسری می زند که او پیشنهاد طلاق را داده است و درنهایت، او اعلام می کند بماند یا برود. در هر حال باید بدانید با تمامی تلاش های شما، همسرتان قصد جدا شدن را دارد. در این صورت دیگر هیچ کاری نمی توانید انجام دهید و باید بدانید که زندگی مشترکتان به اتمام رسیده است و شما تمامی تلاش خودتان را برای نگه داشتن آن انجام داده اید و دیگر احساس پشیمانی برای جبران آن نخواهید کرد.


شرایط طلاق در اسلام

  1. خضاء(نداشتن بیضه)
  2. عنین بودن مرد
  3. جنون هر یک از زوجین
  4. مفقود الثر شدن با احتمال مرگ مرد
  5. مقطوع بودن آلت تناسلی به اندازه ای که قادر به عمل زناشویی نباشد.
  6. وجود اشکالاتی در دستگاه تناسلی زن که مانع نزدیکی شود.
  7. یکی شدن راه بول و حیض یا راه حیض و غائط(افضا)
  8. جذام زن
  9. پیسی زن
  10. زمین گیر بودن زن
  11. نابینایی زن
  12. تدلیس عملیاتی که موجب فریب هر یکی از زوجین شود.
  13. ایلاء و ظهار از طرف مرد و قطع رابطه زوجیت با زن
  14. عدم تمکین زن از شوهر
  15. ترک انفاق و نپرداختن نفقه
  16. ابتلاء هر یک از زوجین به امراض صعب العلاج
  17. تخلف از شرط صفت.

تهیه کننده: توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...