اختلالات جنسی به چند بخش تقسیم می شوند؟

طبقه بندی اختلالات جنسی

کژ کاری جنسی اختلالی در چرخه پاسخ جنسی یا درد هنگام رابطه جنسی را گویند. در DSM-IV کژ کاری جنسی به 7 گروه دسته بندی شده است:

  1. اختلالات میل جنسی
  2. اختلالات انگیختگی یا تحریک جنسی
  3. اختلالات ارگاسم یا اوج لذت جنسی
  4. اختلالات درد جنسی
  5. کژ کاری جنسی ناشی از یک اختلال طبی عمومی
  6. کژکاری جنسی ناشی از مواد
  7. کژ کاری جنسی که به گونه ای دیگر مشخص نشده است.

به ترتیب به شرح مختصر آنها می پردازیم:

1- اختلالات میل جنسی

اختلالات میل جنسی به دو طبقه تقسیم می شود:

الف) اختلال کمبود میل جنسی

ب) اختلال بیزاری یا انزجار جنسی

اختلال کمبود جنسی با کمبود یا فقدان تصورات جنسی و میل به فعالیت جنسی همراه است. اختلال انزجار جنسی با انزجار و اجتناب از تماس جنسی تناسلی با شریک جنسی مشخص می شود. حالت اول شایعتر از دومی است و در زنان بیشتر از مردان دیده می شود.

20 درصد کل جمعیت مبتلا به اختلال کمبود میل جنسی هستند. عوامل سببی گوناگونی با اختلال میل جنسی رابطه دارند. بیماران مبتلا به ممسائل جنسی غالباً از مهار میل جنسی به گونه ای دفاعی برای محافظت خود در برابر ترس های ناخودآگاهشان در مورد رابطه جنسی استفاده می کنند. فروید پایین بودن میل جنسی را ناشی از مهار در مرحله فالیک رشد روانی جنسی و حل نشدن تعارض های ادیپال می دانست.

بعضی مردها، که در مرحله فالیک رشد دچار تثبیت شده اند، از مهبل زن می ترسند و معتقدند که اگر به آن نزدیک شوند اخته خواهند شد، مفهومی که فروید آن را « مهبل دندان دار» نامید، چون به عقیده فروید چنین مردهایی بطور ناخودآگاه معتقدند که مهبل زن دندان دارد و به همین دلیل از تماس با آن به کلی می پرهیزند.

2- اختلالات تحریک جنسی

الف) اختلال تحریک جنسی زن

در زنان اختلال تحریک جنسی با عدم مشانه های فیزیکی از قبیل نرم سازی مهبلی یا نعوظ نوک پستان ها در طی آمیزش جنسی مشخص می شود.

شیوع اختلال تحریک جنسی در زن ها معمولاً کمتر از حد واقعی ذکر می شود. زن هایی که اختلال مرحله تحریک دارند، معمولاً دچار اختلال ارگاسمی نیز هستند. در پژوهشی از یک تعدادی زن و شوهر های نسبتاً راضی از نظر زندگی مشترک، 33 درصد زن ها مشکلاتی در حفظ تحریک جنسی ابراز کردند.

عوامل روانی متعددی در ارتباط با مهار شدن میل جنسی زن ها وجود دارد. برای مثال اضطراب، احساس گناه و ترس با اختلال تحریک زن مربوط هستند. همچنین در بسیاری از زنان اختلالات مرحله تحریک همراه با مقاربت دردناک و فقدان میل جنسی است.

عوامل هورمونی نیز ممکن است در اختلال تحریک جنسی زن موثر باشد.

ب) اختلال نعوظی مرد

اختلال نعوظی در مرد، عنن یا ناتوانی یا ایمپوتنس نیز نامیده می شود. در ناتوانی اولیه، مرد هرگز نعوظ کافی برای دخول در مهبل نداشته است.ناتوانی ثانویه یا اکتسابی مرد زمانی دخول موفق داشته است، اما بعد دچار ناتوانی گردیده است.درناتوانی انتخابی یا موقعیتی مرد در موارد خاص قادر به رابطه جنسی بوده و در موارد دیگر ناتوان است.

در مردان جوان و میانسال ناتوانی معمولاً ریشه روانی دارد. فروید یک نوع ناتوانی جنسی را ناشی از این می دانست که فرد نمی تواند احساس محبت نسبت به یک زن را با میل جنسی نسبت به او وفق دهد. چنین مردانی فقط با زنانی قادر به آمیزش جنسی هستند که پست تر می پندارند.

از علل طبی اختلال نعوظ مرد بیماری های مختلف را شامل می شود که در جدول زیر گفته خواهد شد.

از علل دارویی، داروهای ضد افسردگی، ضد جنون، ضد اضطراب، ضد فشار خون و الکل، حشیش، مرفین، کوکائین و ... را می توان نام برد.بیماری هایی که ممکن است اختلال در پیدایش نعوظ ایجاد نمایند:

بیماری های عفونی وانگلی

الفانتیازیس(فیل پایی)

اوریون

بیماری های قلبی - عروقی

بیماری های آتر و اسکلروز

آنوریسم آئورت

نارسایی قلبی

اختلالات کلیوی و مجاری ادرار بیماری پیرونی

نارسایی مزمن کلیه

هیدروسل یا واریکوسل

بیماری های کبدی

سیروز (مهمولاً مربوط به الکلیسم)

اختلالات ریوی

نارسایی تنفسی

اختلالات ژنتیک

سندروم کلاین فلتر

اختلالات تغذیه ای

سوء تغذیه

کمبود ویتامین ها

اختلالات غددی

دیابت

اختلالات محور هیپوفیز - آدرنال- بیضه

آکرمگالی

بیماری آدیسون

صرع لوب تمپورال

مسمومیت

سرب

سموم ضدآفات نباتی

3- اختلالات ارگاسم یا اوج لذت جنسی

الف) اختلال ارگاسمی زن

ب) اختلال ارگاسمی مرد

ج) انزال زودرس

4-اختلالات درد جنسی

الف) مقاربت دردناک یا دیسپارونی

ب) واژینیسم

5-اختلالات جنسی ناشی از یک اختلال طبی عمومی

الف) اختلال نعوظ در مردان

ب) دیس پارونی

ج) سایر اختلالات

6- اختلالات جنسی ناشی از مواد

موادی مثل الکل، آمفتامین ها، کوکائین، خواب آوزها و ضد اضطرابها می توانند اختلال جنسی ایجاد کنند. بسیاری از مواد با مقادیر کم سبب تقویت عملکرد جنسی می شوند ولی با استفاده مداوم احتقان نعوظی و توانایی ارگاسم و انزال مختل می شوند. سوء مصرف رخوت زاها، ضد اضطرابها و خوب آورها و به خصوص مواد افیونی میل جنسی را تقریباً همیشه کاهش می دهند.

7- اختلالات جنسی که به گونه ای دیگر مشخص نشده اند.

این طبقه برای اختلالات روانی - جنسی می باشد که در هیچ یک از طبقات جنسی نمی گنجند. نمونه آنها افرادی هستند که اجزاء فیزیولوژیک تحریک جنسی و ارگاسم را تجربه کرده اما احساس لذت نمی کنند یا حتی ادعای بی حسی تناسلی می نمایند. زن هایی که حالت معادل انزال زودرس مرد ها را دارند نیز باید در این طبقه قرار داده شوند.زن هایی که به ارگاسم می رسند اما علرغم میل خود ارگاسم های مکرر پیدا نمی کنند باز در این طبقه قرار می گیرند. همچنین اختلالات افراط در عمل جنسی نظیر استمناء وسواس گونه و درد تناسلی هنگام استمناء را می توان در زیر عنوان اختلالات جنسی نامناسب آورد.

الف) سردرد پس از آمیزش

ب) فقدان لذت ارگاسمی

ج)درد مربوط به خود ارضایی


نویسنده و تهیه کننده: توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...