گروه های غذایی و مقدار توصیه شده برای زنان باردار و شیرده

الف) گروه شیر و لبنیات
این گروه شامل: شیر، ماست، پنیر، کشک و بتنی می شود که مقدار مصرف روزانه از این گروه 4 واحد می باشدو هر واحد شیر ( یک لیوان معمولی) برابر با یک لیوان ماست یا 50 الی 60 گرم پنیر ( تقریبا به اندازه دو قوطی کبریت) با یک لیوان کشک مایع یا یک و نیم لیوان بستنی می باشد.اگر مادر باردار شیر دوست ندارد و یا نمی تواند آن را به تنهایی مصرف کند آنرا بصورت «شیر برنج و فرنی» بپزد و یا به جای شیر از « ماست یا پنیر» استفاده نماید.

ب) گروه گوشت،، حبوبات ، تخم مرغ و انواع مغز ها
این گروه شامل: انواع گوشت های قرمز (گوسفند و گوساله)،گوشت های سفید،(مرغ و ماهی)،امعاء و احشاء ( جگر ،دل، قلو، زبان)، تخم مرغ، حبوبات( نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه،ماش) و مغزها( گردو، فندق، پسته و ...) می شود. مقدار مصرف روزانه ازا این گروه 3 واحد می باشد که هر واحد شامل: 60 گرم گوشت یا دو تکه متوسط گوشت پخته ( هر تکه تقریبا به اندازه یک قوطی کبریت) یا دو عدد تخم مرغ یا یک لیوان حبوبات پخته و یا نصف یا بک لیوان از مغز ها می باشد.

ج) گروه نان و غلات
این گروه شامل: انواع نان( سنگگ، بربری، تافتون، لواش و ...) ، برنج، ماکارونی، گندم، جو و ذرت می باشد. مقدار مصرف روزانه این گروه 6 تا 11 واحد می باشد. هر واحد تقریبا شامل یک کفگیر پلو یا یک کف دست معمولی نان بربری یا یک قطعه 10×10 سانتیمتر نان سنگک یا چهار قطعه 10×10 سانتیمتر نان لواش می باشد.

د) گروه سبزی ها و میوه ها
این گروه سبزی ها شامل: سبزی های سبزه تیره(مانند کاهو ، اسفناج، جعفری، و ...) گوچه فرنگی، خیار، سبزی های نشاسته ای( کدو حلوایی، سیب زمینی، هویج و ...) بوده و میوه ها شامل: انواع مرکبات، هلو، زردآلو، سیب، گلابی، طالب، توت و ... می باشد.
مقدار مصرف روزانه از این گروه حداقل 2 واحد میوه و 2 واحد سبزی است. هر واحد سبزی برابر با یک عدد سیب زمینی متوسط یا یک لیوان سبزی برگی خام (کاهو،اسفناج) یا نصف لیوان سبزی پخته می باشد. همچنین هر واحد میوه شامل: یک عدد میوه متوسط( مانند نصف لیوان حبه انگور یا دو عدد زردآلو یا نصف لیوان آب میوه و یا یک چهارم لیوان میوه خشک می باشد.

هـ) گروه متفرقه
این گروه شامل: انواع شیرینی ها، ترشیجات، ادویه، نوشیدنی هاو ... می باشد.
بهتر است روزانه از چهار گروه اصلی غذایی همراه با گروه متفرقه در حد اعتدال و به منظور انرژی بیشتر که مورد نیاز دوران بارداری و شیر دهی است مصرف گردد.
همچنین مقدار مناسب مصرف مایعات در دوران بارداری و شیردهی، روزانه 6 الی 8 لیوان می باشد.
ضمناً مادران باردار باید از نمک یددار به میزان معمولی استفاده کنند. کمبود ید در دوران بارداری میتواند باعث ایجاد سقط جنین، زایمان زودرس، تولد نوزاد مرده و عقب افتادگی شدید ذهنی در نوزاد شود.
مادران شیرده برای موفقیت بیشتر در شیر دهی به استراحت کافی نیاز دارند و باید مقدار کارشان کمتر شود.


نویسنده و تهیه کننده: توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...