ایرادات و عوارض جانبی استفاده از IUD برای پیشگیری از بارداری

الف) حاملگی:

اگر حاملگی روی دهد و فرد بخواهذد که ادامه یابد، می تواند IUD را با کشیدن دنباله پلاستیکی آن خارج نمود. اگر کشش ملایم IUD را به راحتی و آسانی خارج نکند، بهتر است آن را در محل خود باقی بگذارند. اما میزان وقوع سقط خود به خود هنگامی که IUD در محل است، حدوداً 50%می باشد( به طور معمول 12% یا بیشتر است.)

ب) بیرون افتادن:

اکثر موارد خروج خود به خود IUD در چند ماه اول پس از کارگذاری و اکثرً در زمان رگل روی می دهند. میزان وقوع دفع خود به خود IUD بستگی به درجه سفتی ، اندازه و شکل آن دارد. فرد می بایست این مطلب را هر چند وقت یک بار پس از رگل بررسی کند و مطمئن شود که رشته IUD وجود دارد و IUD در محل خودش است. اگر این رشته قابل لمس نباشد و فرد ندادند که IUDاز او خارج شده یا خیر، می یابد به پزشک مراجعه کند. تا زمان مراجعه به پزشک یابد از روش دیگری برای پیشگیری استفاده کرد.

ج)خونریزی یا درد:

از علل شایع خارج کردن IUD و عدم ادامه استفاده از این روش برای پیشگیری محسوب می شوند. مثل مورد بیرون افتادن، میزان وقوع درد یا خونریزی کم و بیش متناسب یا درجه فشار به اندومتر و اتساع میومتر( ناشی از حضور (IUD) است. بنابراین اگر IUD مطابق با اندازه و شکل طبیعی حفره اندومتر طرح شده باشد، کمتر موجب درد یا خونریزی می شود.

د) عفونت لگن:

ارتباط بین استفاده IUD و بیماری التهابی (IUD) را نشان داده اند. ظاهراً بیشترین خطر ( افزایش 3 تا 4 برابر) در حوالی زمان کارگزاری IUD و نشان می دهد آلوده شدن حفره اندومتر به علت وجود جسم خارجی (IUD) مکانیسم اصلی می باشد. ضمناً به نظر می رسد زنانی که در معرض بیماری های مقاربتی هستند خیلی آسیب پذیر از زنان دیگر باشند.

کاندیدهای مناسب IUD

مناسبترین افراد برای استفاده IUD زنان زایمان کرده اند که زن و شوهر فقط با یکدیگر رابطه دارند و سابقه بیماری مقاربتی یا عفونت لگن وجود نداشته باشد.سایر کاندیداهای احتمالی عبارتند از زنانی که روش با کارایی بالا و بدون ارتباط با مقاربت یا بدون نیاز به رعایت مصرف روزانه (مثل قرص) می خاهند، و زنانی که به علت عوارض جانبی یا بیماری های زمینه ای قادر به مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی نیستند.

هیستروکتومی

این روش برای خانم هایی که آرزوی هیچ بچه دیگری را ندارند روش مناسبی است و بروز بیماری های رحمی با این عمل کاهش می یابد. بستن لوله فالوپ شایعترین روش عقیم سازی زن است. برای رسیدن به لوله ها چهار راه اصلی وجود دارد که عبارت است از:

  1. راه واژن
  2. راه رحم
  3. راه شکم
  4. راه مغبنی


وازکتومی

وازکتومی شکل دیگری از تنظیم خانواده است. این روی مردها به مار می رود. در این روش با یک عمل کوچک مجرای کانال دفران قطع شده تا لز عبور اسپرم جلوگیری شود.

خارج شدن کامل اسپرم ذخیره شده در مجرای تولید مثل ممکن است چند ماه طول بکشد. برگشت باروری بعد از وازکتومی همیشه موفقیت آمیز نیست و تقریباً 90 درصد قابل برگشت نیست این عمل را می توان در مطب بابی حسی موضعی انجام داد.

نویسنده و تهیه کننده : توپ تاپ


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...