چرا شیر را سلطان جنگل نامیده اند ؟

شیر ، بزرگترین و قویترین گربه ی وحشی است . این جانور در سراسر جهان مظهر قدرت و شجاعت است . روی برخی از مدالهایی که به ورزشکاران اهدا می شود ، نقش شیر به عنوان سمبلی از قدرت حک شده است . به علاوه ما افراد شجاع را شیردل می نامیم. مصریان باستان شیر را جانوری مقدس می دانستند.شیر قویترین حیوان جنگل است . شیر را سلطان جنگل نامیده اند ، زیرا با چنان سرعتی حمله می کند که قربانی فرصتی برای دفاع کردن نمی یابد . شیر حتی به حیوانات بزرگتر از خود مثل گاوهای کوهان دار نیز حمله می کند . او از پشت بر روی قربانی می پرد . شیرها معمولا به صورت گروهی به شکار می روند .

محل زندگی شیرها ، جنگلهای آفریقا و شمال غربی هند است . در حدود دو هزار سال پیش تعداد زیادی از آنها در اروپا زندگی می کردند . اما امروزه حتی یک شیر را نمی توان در این مناطق یافت .شیرها جانورانی گوشتخوارند و جزو گربه سانان طبقه بندی می شوند . طول بدن یک شیر نر بالغ به طور متوسط سه متر و وزن آن 180 تا 225 کلیوگرم است . شیرهای ماده ، کوچکترند و یال ندارند . بیشتر اوقات شیرهای ماده به شکار می ورند . بچه شیرها همانند بچه گربه ها مرتب به این سو و آن سو می پرند و بازی می کنند . این جانوران برخلاف گربه ها نمی توانند از درختان بالا بروند .

شیرها به صورت گروهی زندگی می کنند . در هر گروهی معمولا چهار تا سی شیر وجود دارد . آنها در طول روز استراحت می کنند و شبها به شکار می روند . این جانوران به اکثر حیوانات به جز فیل و اسبهای آبی حمله می کنند . گوزنها ، گورخرها ، شغالها ، آهوها و غیره حیواناتی اند که بیشتر مورد حمله شیرها قرار می گیرند . شیرها معمولا به انسان حمله نمی کنند ، مگر اینکه مورد آزار و اذیت قرار گیرند و در این صورت آنها بسیار خطرناک اند  شیرهایی که طعم گوشت انسان را چشیده اند ، انسان خوار می شوند . آنا در جنگلهای اطراف روستا زندگی می کنند و از هر برای حمله کردن و کشتن انسانها استفاده می کنند .

دوره بارداری شیرهای ماده 110 روز است . آنها پس از گذراندن این دوره یک تا شش نوزاد به دنیا می آورند . هر شیر بین دو تا سه سال عمر می کند . شیرها را می توان اهلی کرد . شاید برخی از شما آنها را در سیرکها دیده باشید.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...