پیشگیری از بارداری و جنبه های قانونی آن

پیشگیری از بارداری
یکی از حساسترین و خصوصی ترین تصمیم گیری های فرد یا زوج، تصمیم به کنترل باروری است که غالباً بر اساس اعتقادات عمیق مذهبی یا فلسفی گرفته می شود. بنابراین پزشک باید نسبت به مسائل باروری بیماران با حساسیت خاص، دلسوزی، بینشی جامع و بدون قضاوت رفتار کند.
باید به خاطر داشت که پیشگیری از بارداری بسیار ضروری است. مثلاً در سال 1989 تعداد زایمان های زنان 17-15 ساله 8 % بیش از سال 1988 بود. زنان امروزه تمایل دارند حاملگی را تا دهه های چهارم و پنجم عمر به تعویق اندازند. در سال 1990 اداره آمار آمریکا برای اولین بار اعلام کرد که تعداد زنان حامله 44-30 ساله بیشتر از زنان حامله 29-15 ساله بوده. این تحول آماری تا قرن آینده ادامه خواهد داشت.
بنابراین پزشکانی که خدمات پیشگیری از حاملگی را ارائه می کنند باید متوجه نیازهای مختلف زنان در شرایط متفاوت اجتماعی یا اقتصادی باشند.

علل مختلف پیشگیری از حاملگی
اکثر زوج ها به دلایل شخصی از حاملگی پیشگیری می کنند. خیلی از آنها نمی خواهند در زمان خاصی حامله شوند(فاصله گذاری) یا نمی خواهند دیگر بچه دار شوند( محدودیت تعداد). عده ای به علت خطرناک بودن حاملگی برای مادر(مثلاً در تنگی شدید دریچه آئورت) از حاملگی پیشگیری می کنند. در همه این تصمیمات، پزشک باید اطلاعات صحیحی در مورد منافع و خطرات حاملگی و پیشگیری از حاملگی به بیماران ارائه کند. معمولاً بیماری هایی که خطر حاملگی را به میزان بیشتری بالا می برد. بالاخره در بعضی کشورها مخصوصاً آنها که کمتر توسعه یافته اند، خط مشی دولت این است که برای اجتناب از افزایش جمعیت روش های پیشگیری را رایج نماید.

جنبه های قانونی پیشگیری از بارداری
در اکثر ایالتهای آمریکا وسایل پیشگیری از حاملگی بدون محدودیت قانونیتجویز، تبلیغ و فروخته می شوند. با وجود میزان بالای مقاربت بدون پیشگیری و حاملگی ناخواسته، نکات مثبت و منفی ارائه اطلاعات و وسایل پیشگیری به نوجوانان مورد بحث بسیار بوده است. در سال 1982 در ایالات متحده قانونی پیشنهاد شد که پرسنل درمانگاه های تنظیم خانواده (با بودجه دولت فدرال) به والدین یا قیم افراد کمتر از 18 سال، 10 روز قبل از ارائه وسیله پیشگیری، این مطلب را اطلاع دهند. مراجع پیشنهاد فوق را مغایر قوانین تشخیص دادند. ضمناً در سال 1977 دادگاه عالی تصمیمی را به تصویب رسانده بود که افراد صغیر حق دسترسی به اسباب پیشگیری از حاملگی را دارند. اکثر ایالت ها یا قانونی دارند که دسترسی به اسباب پیشگیری از حاملگی را برای افراد کمتر از 18 ساله می سازد، یا آنکه این موضوع را اصلاً در قانون عنوان نکرده اند. اکثر پزشکان قبول دارند که باید به نوجوانان اطالعات و اسباب مربوط به پیشگیری از حاملگی را در محدوده قانون، ارائه نمود. پزشکان باید مراقب باشند که نظریات مذهبی یا اخلاقی خود را به بیمارانشان تحمیل نکنند.
پزشکان باید اطلاعات کاملی در مورد استفاده روش یا روش های پیشگیری ، منافع، خطرات و عوارض جانبی آنها به افرادی که تمایل به جلوگیری از حاملگی دارند، ارائه کنند تا آنها بتوانند روش خاص نسبتاً مطلوبتر برای خود را آگاهانه انتخاب نمایند. ارائه این اطالاعات نه تنها اهمیت اخلاقی و قانونی دارد،بلکه باعث می شود استفاده از روش صحیح تر صورت بگیرد و روی هم رفته افراد روش صحیح کاربردآنها را بیشتر رعایت کنند. ثبت موارد بحث شده با بیمار و درک او از مطالب گفته شده، اهمیت قانونی دارد.
مخصوصاً هنگام استفاده از روش های که مستلزم کارگذاری اسباب یا انجام طراحی است و خارج نمودن آن نیز توسط پزشک یا سایر متخصصین انجام می شود(مثل JUD ، پروژستین تزریقی یا ایمالانت آن، و عقیم سازی) برگه های رضایتنامه حاوی اطالاعات گفته شده و میزان درک بیمار از آن، امضاء می شود. این فرم ها مدرکی است که در صورت لزوم نشان دهد اطلاعات راجع به نحوه استفاده از روش پیشگیری به فرد ارائه شده و او ظاهراً مطالب گفته شده را درک کرده و راضی بوده از روش مربوطه به نحو ذکر شده استفاده کند.


نویسنده و تهیه کننده: توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...