حاملگی چگونه بوجود می آید؟

حاملگی

با نزدیکی زن و مرد، میلیون ها سلول جنسی مرد پس از انزال در عمق واژن زیر دهانه رحم جمع می شود. در هر سانتیمتر مکعب منی تقریباً 120-60 و گاهی تا 400 میلیون اسپر ماتوزوئید شناورند. پس از آنکه اسپرم ها وارد واژن شدند مقدار زیادی از آنها از بین می روند با این وجود مقدار زیادی تیز از دهانه رحم به داخل رحم می روند. از میلیون ها اسپر ماتوزوئیدی که خود را در لوله رحم به تخمک رسانده اند تنها یکی قادر ایت به وسیله ترشح مواردی خاص غشاء تخمک را پاره کرده و وارده هسته مرکزی شود.

پس از دخول، غشاء ضخیمی دور تخمک بارور شده ایجاد می شود و از هجوم و ورود اسپرماتوزوئیدهای دیگر جلوگیری می کند. در این صورت اسپرم مرد و تخمک زن در هم آمیخته و از این زمان حاملگی آغاز می شود.

تخمک بارور شده در همان ساعت اوّلیه تقسیم سلولی اش شروع می شود. تخم و تخمک بارور شده برای ادامه حیات و تکامل احتیاج به بستری که در مخاط رحم آماده شده است دارند. انتقال تخم به وسیله حرکات ریتمیک و ماری شکل لوله رحم و جنبش موجی مژه های مخاط تسهیل می شود. تخم معمولاً 7-3 روزه این راه را طی می کند و بعد از حدود 21 روزه پس از آخرین قاعدگی خود را به داخل رحم می رساند. حفره ای که در تخمدان، قبلا حامل تخمک بود بر اثر حاملگی تبدیل به محفظه زرد رنگی بنام جسم زرد که وظیفه تولید هورمون پروژسترون، را بر عهده دارد می شود. از طرف دیگر هورمون جنسی دیگر زنانه استروژن به مقدار زیاد تولید می شود.

بعد از لانه گزینی تخم در فاصله میان تخم و دیواره رحم تشکیلاتی بنام جفت به وجود می آورد که وظیفه تغذیه جنین از چهرمین هفته حاملگی را برعهده دارد. جفت یافت اسفنجی شکل است که دارای ساختمان شبکه ای است که شبکه های آن از دو گردش خون تشکیل شده است در یکی خون جنینی و در دیگری خون مادر در جریان است. رابطه بین جفت و بچه از طریق بند ناف انجام می شود. پس از تولّد بچّه، جفت نیز از راه واژن به بیرون کشیده می شود و دفع می گردد.

علایم حاملگی

الف) علایم حتمی:

  1. در سونوگرافی ساک حاملگی دیده می شود.
  2. تعیین حرکت جنین توسط پزشک
  3. شنیدن صدای قلب جنین توسط پزشک
  4. با استفاده از رادیوگرافی که استخوانهای اسکلت بدن جنین از هفته 16 دیده می شود.

ب) علایم احتمالی حاملگی:

  1. تست حاملگی مثل اندازه گیری تروپین جفتی انسان(HCG) در خون و ادرار.
  2. نرم شدن رحم
  3. آبی یا ارغوانی شدن مخاط وازن و سریکس(گردن رحم)
  4. سیانوز و نرم شدن گردن رحم
  5. نرم شدن جلوی پیوستگاه رحم و سرویکس
  6. کروی شکل شدن رحم
  7. بزرگ شدن رحم

ج) علایم حدسی حاملگی:

  1. قطع خونریزی قاعدگی بخصوص در کسانی که خونریزی  منظم دارند.
  2. تهوع و استفراغ
  3. تکرّر ادرار
  4. کلواسما ( ماسک حاملگی)
  5. تیرگی ماهک اطراف پستان و نوک پستان.


نویسنده و تهیه کننده: توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...