چرا پلک میزنیم ؟

چشم اندام بسیار ظریفی است که به محافظت نیاز دارد . وظیفه ی پلکها ، مژه ها و ابروها حفاظت از چشم است . با نزدیک شدن یک جسم خارجی به چشم ، پلک به سرعت بسته می شود و از شدت صدمات احتمالی می کاهد . ابروها و مژه ها نیز از ورود گرد و غبار ، میکروبها و عرق به چشم جلوگیری می کنند . اشک نیز خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و میکروبها را از بین می برد .ما بطور متوسط هر شش ثانیه یکبار پلک می زنیم . به عبارت دیگر می توان گفت هر یک از ما در طول زندگی خود حدود 250 میلیون بار پلک می زند . پلک زدن ، عملی غیر ارادی است .
هنگام پلک زدن
، کره ی چشم همزمان با بسته شدن پلکها ، به طرف بالا حرکت می کند و سطح قرنیه پاک و مرطوب می شود . غدداشکی ، زیر پلک بالا و در گوشه ی خارجی چشم قرار دارند و مایع اشک را در فضای بین پلکها و قرنیه ترشح می کنند. مقداری از اشک تبخیر می شود و باقیمانده ی آن درون بینی میریزد . اشک علاوه بر این که خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد ، حرکت پلکها را بر روی کره ی چشم آسان می کند و سطح خارجی قرنیه را مرطوب نگه میدارد .
پلک زدن
از چشم ها در برابر نور شدید نیز محافظت می کند . در نور شدید ، پلکها به طور ناخودآگاه بسته می شوند و از ورود نور به داخل چشم جلوگیری می کنند ، به این ترتیب احتمال آسیب دیدن چشم در اثر نور شدید به حداقل می رسد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...