چه چیز موجب زخم معده می شود؟

معده یکی از اندام های مهم دستگاه گوارش است . معده اندامی کیسه مانند و ماهیچه ای است که بین مری و روده باریک قرار دارد . این اندام ، محل ذخیره و هضم غذاست. معده یک انسان بالغ می تواند حدود یک لیتر مواد غذایی را در خود جای دهد .شیره معده که شامل اسید کلریدریک ، ترشحات مخاطی و آنزیم (پیسین) است ، از غدد معدی واقع در جدار معده ترشح می شود . وظیف اسید کلریدریک هضم غذا ، فعال کردن آنزیم پیسین ، ضد عفونی کردن محیط معده و از بین بردن باکتریهاست . آنزیم پیسین موجب تجزیه پروتئینها می شود . مواد مخاطی ، سطح دیواره معده را می پوشانند و از آن محافظت می کنند . اگر ترشحات مخاطی وجود نداشت ، اسید کلریدریک و آنزیم پیسین می توانستند جدار معده را هضم کنند و از بین ببرند.

گاهی اوقات ترشح شیره معده در اثر عوامل مختلفی مثل اضطراب ، ترس ، خشم ، رژیمهای غذایی نامناسب ، مصرف غذاهای داغ ، شور و پر ادویه ، بیماریهای گوناگون مصرف سیگار ، و مشروبات الکلی و عوامل عصبی و روحی افزایش می باید . در چنین حالتی ، مواد مخاطی نمی توانند از دیواره معده محافظت کنند ، در نتیجه قسمتی از معده توسط اسید کلریدریک و آنزیم پیسین تخریب می شود و زخم معده به وجود می اید .

زخم معده در صورت خونریزی می تواند خطرناک باشد . این نوع زخمها در ابتدای روده باریک که دوازدهه نام دارد نیز به وجود می ایند . مکانیسم حفاظتی دوازدهه به اندازه مکانیسم حفاظتی معده در برابر اسید مقاوم نیست، به همین دلیل اغلب زخمها در این قسمت به وجود می آیند .

زخم معده غالبا بسیار دردناک است . اگر این زخم عمیق باشد ، ممکن است دیواره معده سوراخ شود و محتویات معده وارد حفره شکمی شوند . حدود 10 الی 15 درصد از مردم جهان از زخم معده رنج می برند . مردان بیش از زنان به این عارضه دچار می شوند . در حال حاضر داروهایی وجود دارد که می توان با استفاده از آنها زخم معده را کنترل و درمان کرد . اگر پزشک نتواند به کمک دارو ، زخم معده را مداوا و کنترل کند ، بیمار را تح عمل جراحی قرار می دهد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...