مسمومیت غذایی چیست؟

مسمومیت غذایی نوعی اختلال در دتسگاه گوارش است که در اثر مصرف مواد غذایی آلوده به باکتری ایجاد می شود . در واقع مواد سمی ، عامل ایجاد مسمومیت اند. این مواد توسط باکتریها تولید می شوند.علایم مسمومیت عبارتند از : اسهال ، درد شکم ، استفراغ وگاهی اوقات تب.

(بوتولیسم) نوعی مسمومیت بسیار شدید و خطرناک است . عامل بیماری بوتولیسم نوعی باکتری است که در خاک به سر می برد . از آنجا که این باکتری تنفس بی هوازی دارد ، در قوطیهای کنسرو ، دور از هوا به فعالیت حیاتی خود ادامه می دهد و سم کشنده ای در غذا ترشح می کند. اگر فردی چنین کنسرو آلوده ای را بخورد ، به بیماری یا مسمومیت بوتولیسم دچار می شود ، سمی که این باکتری تولید می کند ، کشنده ترین سم حیاتی شناخته شده است . از آنجا که این سم دارای ترکیبی پروتئینی است ، جوشاندن مواد غذایی کنسرو شده باعث می شود سم موجود در غذا تجزیه شود ، به این ترتیب اثر سم از بین می رود. بنابراین بهتر است قبل از مصرف هر گونه غذای کنسرو شده آن را به مدت 20 دقیقه بجوشانیم . به علاوه محتویات قوطی کنسروی را که سر و ته آن در اثر فشار داخلی برآمده شده است نباید مصرف کرد.

اگر غذا مدتی طولانی در شرایط غیر بهداشتی قرار بگیرد ، فاسد می شود . هنگامی که باکتریهای خطرناک در غذا شروع به تکثیر می کنند ، بوی نامطبوعی ایجاد می شود. خوردن چنین غذایی باعث ایجاد مسومیت می شود .وجود روی ، سرب ، یا مس در غذا نیز آن را سمی تر میکند.

تهوع و استفراغ نخستین علایم مسمومیت اند . این علایم تا شش ساعت پس از صرف غذای فاسد بروز می کنند . گاهی اواقت علایم مسمومیت چندین روز بعد ظاهر می شوند ، سردرد ، گیجی ، و خستگی می تواند نشانه های مسومیت غذایی باشد. به علاوه مسمومیت گاهی اواقت باعث خشک شدن گلو ، تار شدن چشم ها ، منقبض شدن ماهیچه ای تنفسی و دشوار شدن سخن گفتن و بلع می شود.

هیچ نوع درمان خاصی برای مسمومیت وجود ندارد . در بیشتر موارد ، استراحت و مصرف مایعات فراوان برای جبران آب از دست رفته بدن لازم و مفید است . اگر مسمومیت در مراحل اولیه کشف شود، پزشک داروهای خاصی برای خنثی کردن اثر سم تجویز می کند . بیماری ممکن است بین چند ساعت تا هشت روز ) در برخی از موارد) به طول بیانجامد.

برای کاهش احتمال بروز مسمومیت رعایت نکات زیر الزامی است . میوه ها و سبزیجات را قبل از خوردن بشویید و ضدعفونی کنید تا میکروبها و انگلهایشان از بین برود . هرگز گوشت درا به صورت خام یا نیم پز نخورید. غذاهای پخته را باید در ظروف دربسته و در یخچال نگهداری کرد . قبل از خریدن مواد غذایی بسته بندی شده به تاریح ساخت و انقضای مصرف آن توجه کنید.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...