بازی بسکتبال چگونه بوجود آمد

در قرن دهم پیش از میلاد بازیی به نام ( پک- تا پک) توسط قبایل ساکن مکزیک انجام میگرفت که شباهت بسیاری به بازی بسکتبال داشت . در قرن 16 میلادی ( آزتک) ها در مکزیک مسابقاتی شبیه به همین بازی برگزار می کردند . در این مسابقات بازیکنان یک توپ کائوچویی را از میان حلقه سنگی عبور می دادند. نخستین بازی بسکتبال در نیمه دسامبر سال 1891 میلادی برگزار شد . این بازی توسط دکتر ( جیمز نیسمیت) ابداع شد .نیسمیت معلم ورزش یک مدرسه کارآموزی بین المللی در اسپرینگفیلد در ماساچوست آمریکا بود. از او خواسته شده بود. بازیی جالب و سرگرم کننده برای دانش آموزان ابداع کند. 

نسمیت پس از کوششهای بسیار با الهام گیری از بازیهای هاکی و فوتبال موفق به ابداع زیبایی جدید شد. در این بازی بازیکنان با انداختن توپ به داخل یک سبد ، امتیاز بدست می آورندو به همین جهت این بازی ، بسکتبال ( بسکت به معنی سبد و بال به معنی توپ) نام گرفت.

بازی بسکتبال در میان دانش آموزان مدرسه به شدت محبوبیت یافت . پس از آن خبر این بازی جدید به سرعت به سایر نقاط آمریکا رسید . این بازی در طول ده سال در کشورهای کانادا ، فرانسه ، انگلستان، چین ، هند و ژاپن نیز گسترش یافت.

بازی بسکتبال در ابتدا 13 قانون داشت که بیشتر آنها هنوز اجرا می شوند . هدف در این بازی شامل دو سبد است که توسط حلقه ای آهنی به قطر 45 سانتی متر نگاه داشته می شوند . انتهای این سبدها در ابتدا بسته بود، اما بعدا سوراخی در انتهای آنها ایجاد شد تا توپ از میانشان عبور کند.

زمین بازی بسکتبال معمولا 28 متر طول و 15 متر عرض دارد . در هر طرف زمین ، تخته ای به عرض 1/8 متر و طول 1/2 متر آویخته شده است. فاصله این تخته از خط عرضی زمین 1/2 متر است . هدف یا سبد روی تخته در ارتفاع سه متری زمین و فاصله 30 سانتی متری از پایین تخته نصب شده است.

در بازی بسکتبال هر تیم پنج بازیکن در زمین و هفت بازیکن ذخیره دارد . هر تیم داری یک بازیکن میانه ، دو بازیکن حمله و دو بازیکن برای دفاع است. در اغلب کشورها بسکتبال در دو زمان 20 دقیقه ای انجام می شود . البته در مسابقات باشگاهی و حرفه ای ایالات متحده آمریکا ، بازی در چهار زمان 12 دقیقه ای انجام می گیرد .

مسابقات بسکتبال از سال 1936 میلادی در بازیهای المپیک گنجانده شد و تیم ایالات متحده آمریکا در اکثر بازیهای المپیک مقام نخست را بدست آورده است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...