علت افسردگی بعد از زایمان + درمان افسردگی بعد از وضع حمل

افسردگی پس از وضع حمل وضعیت ناراحت کننده ای است که حداقل از هر ده زن یک نفر آن را پس از وضع حمل تجربه می کند . نمونه های زیادی از افکار و احساسات زنانی که تجربه ی افسردگی بعد از زایمان را می گذرانند وجود دارد . 

افسردگی پس از وضع حمل که به اختصار به آن PND می گویند -نوعی افسردگی است که پس از تولد نوزاد رخ می دهد . این افسردگی ممکن است در طول دوره حاملگی شروع شود . ولی اگر بعد از زایمان هم ادامه یابد به آن افسردگی پس از وضع حمل می گویند.

عوارض افسردگی پس از وضع حمل مانند هر نوع افسردگی دیگر است . این عوارض شامل حس اندوه و بی حوصلگی نسبت به چیزهایی است که معمولا قابل قبولند . تنها تفاوت در این است که این احساسات معمولا سه ماه پس از تولد نوزاد و یا دیرتر شروع می شوند . این احتمال وجود دارد که ، افسردگی پس از وضع حمل دیرتر از سه ماه بعد از زایمان هم شروع شود ولی اگر این افسردگی یک سال بعد از اینکه زنی وضع حمل کرد شروع شود دیگر بعید است به آن افسردگی پس از وضع حمل بگویند.

از آنجا که افسردگی پس از وضع حمل مشابه نوع عادی افسردگی است در آن صورت ممکن است شما کتاب های دیگر را هم با عناوین (افسردگی ، یک راهنمایی برای خودیاری ) و (افسردگی ، یک جزوه اطلاعاتی ) مفید بدانید . در این باره لطفا از روانکاو یا دکتر خانوادگی بپرسید.

مایه خوشبختی است که مانند سایر اشکال افسردگی ، افسردگی پس از وضع حمل از طریق درمان قابل رفع است و بسیاری از زنان به طور کامل سلامتی خود را به دست می آورند.

در وضعیت عاطفی ناراحت کننده پس از وضع حمل وجود دارد که زنان برخی اوقات بعد از وضع حمل آن ها را تجربه می کنند.

افسردگی بعد از زایمان

نوع اول این دو وضعیت که بسیار معمول است مرسوم به ( افسردگی بعد از زایمان ) است . این وضعیت نوع خفیف افسردگی است و از هر ده مادر ، در هشت نفر از آنها طی چند روز پس از تولد نوزادشان رخ می دهد . وقتی که مادری از این وضعیت رنج ببرد معمولا بسیار عاطفی است و بدون هیچ دلیل خاصی زیر گریه می زند . مادران تازه ، اغلب حس اضطراب ، تنش ، و فرسودگی دارند و برای خوابیدن با مشکل مواجه هستند.

دکترها فکر می کنند تغییرات سریعی که در سطح هورمون ها نزدیک وضع حمل رخ می دهد این وضعیت را باعث می شود ولی ممکن است عوامل دیگری هم وجود داشته باشد ، مانند تشنج عاطفی دوره وضع حمل و یا تغییرات جدی که تولد نوزاد با خود بوجود می آورد . این دوره ، زمانی است که شما احتیاج دارید مقدار زیادی استراحت کنید ، ولی احتمال بسیار کمی وجود دارد که بتوانید استراحت کنید.

روان پریشی پس از زایمانی 

مشکل دومی که زنان برخی اوقات بعد از وضع حمل تجربه می کنند ، به آن ( روان پریشی پس از زایمانی ) می گویند . این وضعیت برای یک مادر از هر هزار زن رخ می دهد و این وضعیت سخت تر از افسردگی پس از وضع حمل است . این وضعیت معمولا در یکی دو هفته بعد از وضع حمل یک مرتبه رخ میدهد و همراه با تغییرات رفتاری و روحی بسیار متشنج است . زنانی که از این وضعیت رنج می برند بسیار اشفته هستند و اغلب باورهای غیرعادی و ناراحت کننده درباره خود و یا نوزادشان دارند .

چنین افرادی به کمک ویژه از طرف یک روانکاو احتیاج دارند و برای دریافت کمک باید فورا با دکترشان تماس بگیرند . درمان رایج برای این وضعیت استفاده از دارو و یک دوره کوتاه بستری شدن در بخش مخصوص مادران و نوزادان در بیمارستان است . مهم است در نظر داشته باشیم که هر چند روان پریشی پس از زایمانی ممکن است برای خانواده زنی که به تازگی مادر شده بسیار ترسناک و ناراحت کننده باشد ولی درمان این وضعیت بسیار موثر است و تقریبا همه کسانی که این وضعیت را تجربه می کنند به طور کامل درمان می شوند.

عوارض افسردگی پس از وضع حمل

عوارض افسردگی پس از وضع حمل

این عوارض می توانند کاملا طاقت فرسا باشند . به ویژه در شرایطی که یک نوزاد به تازگی متولد شده ، نیازمند تمام توجه و مراقبت مادر است.

برخی از این ها عوارض یا علائمی هستند که شما ممکن است تجربه کنید : حس غمگینی ، اضطراب ، نومیدی، بیش از حد گریه کردن و بسیاری احساسات منفی و رنج آور دیگر روحی و جسمی. اگر علائم بیشتری از افسردگی در دو هفته گذشته یا بیشتر از آن داشته اید ، احتمال دارد به نوعی افسردگی دچار شده اید.

اگر این چیزها طی چند هفته یا ماه پس از تولد نوزادتان رخ داده ، در آن صورت احتمال زیاد دارد که شما از افسردگی پس از وضع حمل رنج می برید .این وضعیت می تواند به آرامی شروع شود و مادران اغلب آن را به این حساب می گذارند که پس از مشکلات بر نمی آیند تا اینکه این را به رسمیت بشناسند که از افسردگی بعد از وضع حمل را تجربه می کنند احساس شرمندگی یا خجالت می کنند و از این رو سعی می کنند عوارض آن را مخفی نگه دارند.

اگر چه زودتر این را به رسمیت بشناسید که از افسردگی بعد از وضع حمل رنج می برید بهتر است ، زیرا درمان های بسیار موثری برای رفع آن وجود دارد همین طور شما می توانید اقداماتی جهت کمک به خودتان انجام دهید .

هر کس که نوزادی دارد ممکن است افسردگی بعد از وضع حمل را تجربه کند . ولی عوامل معینی وجود دارند که خطر احتمال وقوع این وضعیت را بالا می برند . که شامل این موارد می شود :

اگر شما قبلا افسردگی داشته اید.

اگر زایمان شما دشوار و آسیب زا بوده است.

اگر در رابطه با همسرتان مشکلاتی دارید.

اگر وقایع دشوار دیگری را همزمان تجربه می کنید .

اگر شما از نظر اجتماعی منزوی هستید و از خانواده و دوستانی که کمک شما هستند دوری کرده اید.

اگر برای کمک به شما ، مادرتان در دسترس نیست.

البته این معنا ندارد ، که هر کسی این مشکلات را تجربه می کند لزوما مبتلا به افسردگی بعد از وضع حمل خواهد شد .

چرا بعد از زایمان افسرده می شویم ؟ علت افسردگی بعد از زایمان چیست؟

چه چیزی باعث افسردگی بعد از وضع حمل می شود ؟

وضع حمل زمانی است که ، یک تغییر بزرگ رخ می دهد. مادران جدید تغییرات زیستی ، فیزیکی ، عاطفی و اجتماعی تجربه می کنند ، که احتمال دارد افسردگی بعد از وضع حمل در اثر ترکیبی از این موضوعات رخ دهد.سایر وقایع تنش زای زندگی نیز که هم زمان با وضع حمل رخ می دهند ممکن است به وقوع این افسردگی کمک کنند.

راه های از بین بردن افسردگی

در اولین قدم باید قبول کنیم که مشکلی وجود دارد . با همسر خود و یا با یکی از دوستان و اعضای خانواده تان درباره آنچه احساس می کنید صحبت کنید. به یاد داشته باشید که وضع شما حتما بهتر خواهد شد .

با مددکار درمانی و یا دکترتان صحبت کنید و بعد از آن همان طور که دیدیم عوامل زیادی می تواند برای افسردگی بعد از وضع حمل وجود داشته باشد و به همین ترتیب درمان های متفاوتی می توانند موثر باشند.

درمان داروئی افسردگی

داروهای ضد افسردگی ممکن است بسیار موثر باشند هر چند شما ممکن است تا زمانی که به نوزاد خود شیر می دهید نتوانید از دارو استفاده کنید . اما با دکتر خود در این باره صحبت کنید . این داروها در صورتی که عوارض جسمی زیادی در اثر افسردگی تجربه می کنید مانند اشتهای کم ، بی خوابی و خستگی ، می توانند موثر باشند.

به یاد داشته باشید اگر دکتر داروهای ضد افسردگی برای شما تجویز کند حداقل دو هفته طول می کشد تا اینکه تاثیرشان را نشان دهند . چنین باور است که این نوع داروها معمولا اعتیاد آمیز نیستند هر چند که مانند هر داروی دیگری ، استفاده از آنها به یکباره نباید قطع شود . مهم است که این داورها را برای یک دوره کامل که معمولا شش ماه است مصرف شود . دکتر درباره ی همه این موضوعات با شما صحبت خواهد کرد ، اگر که به نظر برسد که تجویز دارو برای وضعیت شما موثر است.

نویسنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...