فایده و انواع ازدواج در زندگی چیست؟

مزایای ازدواج:
1- ایجاد محیطی آرام برای رسیدن به غرایز جنسی.
2- انجام سنت پیامبر (ص) و عمل به دستور خداوندی.
3- جلوگیری از ابتلاء به بیماری های مقاربتی مثل سوزاک، سیفلیس و ایدز.
4- بستن پیمان عشق، احترام و حمایت از یکدیگر.
5- افزایش سلامت جسمی و کاهش خطر ابتلاء به بیماری های قلبی عروقی، افسردگی ، اعتیاد به مواد مخدر، خودکشی، بی حصلگی، گوشه نشینی.
6- تربیت و پرورش فرزندان صالح.
7- برخورداری از حمایت های قانونی در اجتماع برای انجام فعالیت های اقتصادی.
8- افزایش سطح روابط اجتماعی و شغلی..
انواع ازدواج
در نقاط مختلف جهان، با توجه به آداب و رسوم و شیوه های گوناگون زندگی و سنت های قومی و قبیله ای،شیوه های گوناگونی از ازدواج وجود دارد. در زیر به انواعی از آنها اشاره می کنیم:
1- ازدواج داخلی
بعضی از ملل متمدن قدیم، مثل هندو ها و چینی ها و بسیاری از قبایل وحشی ، معتقد هستند که نباید با زنان خانواده و قوم و قبیله خود ازدواج کرد. بلکه باید زن و شوهر از دو ریشه جداگانه باشند.
2- ازدواج داخلی یا درونی
در بعضی از اقوام و ملل، عقیده دارند که ازدواج حتماً باید بین آشنایان نزدیک یا دور، افراد یک خانواده یا لااقل بین افراد یک قبیله یا اجتماع به عمل آید. این نوع ازدواج را ازدواج داخلی می نامند.
3- تک همسری
این نوع ازدواج در نقاطی که تعداد زنان بیشتر از مردان نباشند، بهترین و صحیح ترین شکل از ازدواج است. امروزه تک همسری در تمام نقاط متمدن جهان، رواج دارد و مخصوصاً بین طبقات روشنفکر، مورد استقبال فروانانی قرار گرفته است.
4- تعدد زوجات
در این طرز ازدواج، علل و عوامل مختلفی دخالت دارند، که زیاد بودن تعداد زنان بر مردان شرط اولیه آن است. در اکثر کشورهای اسلامی تعدد زوج ها مجاز است، مشروط بر آن که از لحاظ مادی، مرد گرفتاری نداشته باشد و بتواند رعایت عدالت بین زنان را بنماید در غیر این صورت تعدد زوج ها ممنوع است. در بعضی اقوام تعدد زوج ها فقط وقتی قابل قبول است که زن نازا باشد.
5-ازدواج موروثی
این ازدواج از جمله آثار حقوق مالکانه مرد بر زن می باشد. به این صورت که بعد از مرگ شوهر، زن به وارث قانونی او می رسد. وارث می توانست خود از زن استفاده کند و یا می توانست او را به اقوام دورتر متوفی انتقال دهد.
6- ازدواج اجباری
این نوع ازدواج چنانچه از تعریف آن بر می آید برتری مردان نسبت به زنان را در قرون گذشته و حال معنا می کند. این ازدواج به صورت فروش یا اسارت دختر و یا صورت های دیگری می باشد.
7-ازدواج رسمی

امروزه در تمام کشورها، چون ازدواج، یک رکن مهم و پایه اجتماعی هر کشوری است، بنابر این موضوع ازدواج، امری رسمی می باشد و انجام آن تحت نظارت قانون قرار گرفته است.
8- ازدواج خصوصی یا غیر رسمی
در برخی نقاط غیر متمدن، زناشویی امری فردی است که در آن دولت و قانون هیچ دخالتی ندارند و هر کس بر طبق توانایی خود به شکل خاصی زن می گیرد.
9- ازدواج آزمایشی
این ازدواج به دو معنا مطرح است:
الف) ازدواجی است که در جوامع صنعتی مطرح است و به معنی ازدواج غیر قطعی و صرفاً به منظور ارائه فرصت لازم برای شناسایی بیشتر و گرفتن تصمیم قطعی برای ازدواج دائم است.
ب) معنای دیگری که ازدواج آزمایشی دارد نوعی ازدواج است که در آن شرط قطعی شدن آن تولد فرزند می باشد.
10- ازدواج موقت
در بعضی از کشور ها به واسطه افزایش تعداد زنان  بر مردان یا علل دیگر از جمله جلوگیری از فساد، ازدواج موقت در آن کشورها شکل گرفته است.
11- ازدواج دایم
در بعضی از قوانین،ازدواج را عقد دایم تلقی کرده اند که امکان جدایی نیز در آن گنجانده نشده است. هدف اصلی این ازدواج، تشکیل خانواده است. با این حال، این ازدواج از لحاظ عدم امکان طلاق منطقی نیست.
12- ازدواج تشریفاتی
در این نوع ازدواج، شوهر  فقط به اسم و به عنوان همسر اکتفا می کند. رابطه و علاقه وجود ندارد و ازدواج، حالت ظاهری و تشریفاتی دارد.
13- ازدواج سه چهارمی
در بعضی از قبیله ها قرار ازدواج بین زن و شوهر این بود که یک چهارم از عمر زناشویی را زن آزاد و سه چهارم دیگر، باید در اختیار شوهرش باشد. معمولاً این تقسیم روی روز بود بدین شکل که در هر چهار روز، روز چهارم را زن می توانست با هر کسی که میل دارد، باشد.
14- ازدواج قبرستانی
در برخی جوامع بیوه زن ها و مردانی که همسرشان را از دست داده اند. هنگام رفتن به سر قبر همسران مرحومشان در قبرستان با هم ملاقات می کردند و بدین طریق کارشان به ازدواج می گشید بدون آنکه واقعاً به اخلاق و عادات یکدیگر پی برده باشند. بر طبق آمار اکثر این ازدواج ها به طلاق می کشد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...