وظایف متقابل زن و مرد از دیدگاه اسلام

امام سجاد (ع) می فرماید : و اما حق زیر دست زنانشویی تو ( که همسرت باشد) این است که بدانی خداوند او را آرامش و راحتی و انیس و نگهدار تو ساخته است . همچنین هر کدام از شما زن و شوهر باید به نعمت وجود همسرش سپاسگذار باشد ، و بداند که این نعمت خدا است بر او و لازم است بر مرد که با نعمت خدا خوش رفتاری کند و اگرانیش بدارد و با او بسازد . گر چه حق تو بر زنت سخت تر و طاعت تو بر او نسبت به هر خواه و ناخواه تو تا آنجا که گناه و نافرمانی خدا نباشد ، لازم است ، ولی او هم حق مهربانی دل نوازی و انس و آسایش برای کامیابی و لذت جویی دارد که باید به جا آورده و این هم خود حق بزرگی است.

مرد باید بداند که زن ، امانتی است الهی در دست او . امانتی که نه تنها مانند جواهر و زیور آلات مادی از دیدنش لذت می برد ، بلکه عصنری است با عاطفه و مهربانی که در غربت و تنهایی ، انیس و همدم با صفای او است . آری زن در تمام دوران عمر تعدیل کننده غریزه جنسی سرکش و طغیانگر مرد ، کشتزار پر برکت نسل و خاندان او ، نگهدارنده و تربیت کننده میوه درخت وجود و پاره تن او کمک کار و غمخوار و در یک کلام زینت بخش و آرامش دهنده زندگی مرد است.

و زن نیز باید بداند وقتی که او را به خانه داماد می آورند ، مسئولیت سنگینی بر دوش او نهاده شده است ، مسئولیتی که انجام صحیح آن همانند جهاد در راه خدا است . او دیگر آن دختر نازپرورده و غنوده در دامان پدر و مادر نیست ، بلکه آغاز زندگی جدیدی در زندگی او گشوده شده است که جز با فداکاری ، ایثار ، از خودگذشتگی ، صبر و پایداری و نیکو شوهرداری به سرانجام مطلوب نخواهد رسید.

زن باید بداند وقتی در پیشگاه الهی عزیز و بزرگ می شود که در مقابل شوهر متواضع و فروتن گردد ، وقتی عبادت و اظهار بندگی اش پذیرفته می شود که نافرمانی شوهر نکند ، وقتی در ردیف زنان شایسته قرار می گیرد که با زبانش شوهر آزاری نکند ، وقتی کارگزار الهی در روی زمین می شود که توقعات بیجا را کنار گذاشته و غمخوار شوهر گردد.

زن و مرد باید بدانند که بعد از اجرای صیغه عقد ازدواج در همه ی شئونات زندگی زیر یک سقف قرار گرفته و در سود و زیان یکدیگر شریک شده اند . خوشی و راحتی دیگری و ناخوشی و ناراحتی هر کدام ناخوشی و ناراحتی دیگری است.پاگر زنی با گفتار و کردارش موجبات خوشحالی و نشاط شوهرش را فراهم آورد و با این حالت او را دنبال کسب و کار روانه سازد ، حتما آن روز ، روز پر از خوبی برای مرد خواهد بود که در نتیجه ، آثار مثبت آن به خانه و زن و فرزند بر میگردد ، اما اگر زنی با گفتار و کردارش ، شوهر را ناراحت و عصبی کند ، نه تنها آن روز ، روز خوبی نخواهد بود ، برای خود و خانواده اش ، بلکه چه بسا ممکن است آتش خطرناکی در زندگی او برافروخته شود که حتما بخشی از دود این آتش به چشم زن خوهد رفت .

همچنین اگر مرد با همسرش سخنان گرم و محبت آمیز بگوید و او را شاد و با نشاط نماید ، زن کارهای خانه را با دلگرمی و اشتیاق انجام میدهد ، لباس ها را تمیزتر می شوید ، غذا را لذیذتر می پزد ، و به طور طبیعی نصف این لذیذی و تمیزی نصیب شوهر می شود . اما اگر مرد نادانی کند ، و با گفتار و رفتارش باعث رنجش و دلسرد شدن همسرش گردد . زن افسرده و غمگین شده و در انجام کارهای خانه حواس پرتی پیدا می کند و به تدریج رنجور و بیمار پشته ، ضعف اعصاب پیدا می کند ، و وبال آن گریبانگیر شوهر خواهد شد .

امام صادق (ع) می فرماید:

یک زن شایسته ارزنده تر از هزار مرد ناشایست است . هر زنی که هفت روز به شوهرش خدمت کند خداوند تمام هفت درب جهنم را بر روی او می بنددو تمام هشت درب بهشت را برای او می گشاید تا از هر دری که خود می خواهد وارد شود.

پیامبر اکرم (ص)  فرمودند:

بهترین مردان امت من ، کسانی هستند که در مقابل خانواده ی خود تکبر و فخر فروشی نکنند ، نسبت به آن ها مهربان باشند ، و به آن ها ستم روا ندارند .

از امیرالمومنین حضرت علی (ع) نقل شده است که فرمود : 

اگر زنی می خواهد ثواب جهاد در راه خدا به او داده شود ، حق شوهر را رعایت کند که جهاد زن ، خوب شوهر داری کردن است.

پیامبر اکرم (ص) می فرماید :

هیچ زنی نمی تواند حق خداوند را ادا کند مگر آن که بتواند حق شوهرش را ادا نماید.

امام صادق (ع) می فرماید :

هر زنی که در خانه ی شوهرش چیزی را به قصد اصلاح و خدمت کردن به جا به جا نماید ، خداوند به او نظر رحمت  می افکند ، و هر کس که خداوند به رحمت سوی او نظر افکند ، هرگز عذابش نخواهد کرد.

از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمود :

هر زنی که با زبانش شوهر آزاری می کند ، تا زمانی که شوهرش را از خود راضی نکند ، خداوند هیچ عمل نیکی را از چنین زنی نمی پذیرد و خداوند را ملاقات میکند ، در حالی که به او خشمگین است.

از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود :

هر زنی که به شوهرش بگوید : من هرگز از زندگی مشترک با تو خیری ندیده ام ، با همین یک جمله تمام کارهای نیک آن زن از بین می رود.

تهیه کننده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...