حدود و شرایط استخاره

استخاره حدود و شرایطی دارد که شیخ مفید فرمود : سزاوار نیست استخاره در امری که حق تعالی از آن نهی کرده است و برای کردن فعل واجب نیز مانند ( ادای خمس و زکات) استخاره لازم نیست و استخاره در امور مباحه می باشد و یا در میان دو امر سنت (مستحب) که هر دو را با هم به عمل نتواند آورد مانند جهاد مستحب و حج مستحب و یا مردد باشد میان زیارت دو امان معصوم و یا میان صله دو برادر مومن و اگر استخاره کردید و بد آمد هرگز آن را انجام ندهید زیرا عواقب بدی دارد و در صورتی که برای امری استخاره کردید هرگز دوباره با همان نیت قبلی استخاره نکنید زیرا دوباره جواب صحیح همان جواب استخاره اول می باشد....

و قبل از انجام استخاره به اندازه پول 3 کیلو گرم برنج صدقه به نیت سلامتی امام زمان داده شود و از قرآن کریم برای کار حرام استخاره نگیرید . و در صورتی که بخواهید برای کاری دوباره استخاره کنید باید نیت خود را حتما تغییر دهید و گرنه استخاره دوم فاقد اعتبار است.مثلا در وقت انجام کار یا در شکل انجام کار و ...تغییری بدهید چه بسا با این تغییر در نیت استخاره ای که قبلا بد بوده خوب بیاید.

قبل از استخاره حتما در مرحله اول باید پیرامون مساله و مشکل خود فکر نموده و بیندیشید و در مرحله دوم با افراد عالم درباره حل مشکل خود مشورت کنید و اگر باز هم در تردید و دو دلی بودید استخاره نمایید و بدون دعا کردن و طلب خیر از خداوند استخاره ننمایید.

از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود : از شقاوت و نگون بختی فرد آن است که در کارهای مهم زندگی که قدرت تشخیص راه و رفع دو دلی در آن وجود ندارد و فرد دچار تردید است بدون طلب خیر از خداوند اقدام کند.

استخاره همراه با طلب عافیت

از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود : طلب خیر را باید در عافیت بکنی . مثلا بگویی اَستَخَیرُاللهَ بـِرَحمَةٍ خِیَرَةً فی عافِیَةٍ. ، زیرا چه بسا باشد که خیر آدمی در بریدن دست او یا در مردن فرزندان او یا از بین رفتن مال او باشد با این که خیر در این ها است که گفته شد و چون اکثر خلق صبر این بلاها نمی توانند بکنند و حق تعالی قادر است که خیر را در امری قرار دهد که مقرون به عافیت باشد پس در دعا باید که شرط عافیت بکند.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...