آیا ضعیف شدن چشم ارثی است؟

دقت داشته باشید که بعضی از اجزای اصلی بدن مانند مو، رنگ صورت، رنگ چشم، حالت های کلی و حتی اجزای سلامت ما می تواند رابطه ی مستقیم با پدر و مادر داشته باشد ،در مطب های مختلف مربوط به چشم پزشکی ، همیشه این سوالات به چشم میخورند و بیماران از پزشکان سوال میکنند که آیا ضعیفی چشم ما به فرزندانمان منتقل می شود؟ یا اینکه خودشان از والدینشان به ارث برده اند . اگر کمی تامل کنید خواهید فهمید که پاسخ این سوال کمی گیج گننده و دشوار است.باید به این موضوع دقت داشته باشیم که کدام یک از اعضای بدن ما بیشتر تحت تاثیر مقوله ی وراثت قرار می گیرد !

مصاحبه ای کوتاه و مفید با یکی از فوق تخصصان چشم پزشکی صورت گرفته است که میتواند به شما در این زمینه کمک زیادی کند در ادامه همراه باشید

نزدیک بینی و ژنتیک

نزدیک بینی شایع ترین وضعیت در ضعیفی چشم است ، که طبق تحقیقاتی که در آمریکای شمالی صورت گرفته است از هر 4 نفر روی یک نفر تاثیر خود را خواهد گذاشت ،تحقیقات پیچیده و متعددی صورت گرفته است تا اثبات کند این نوع شیوع بشدت تحت تاثیر ژنتیک قرار گرفته است ،و اتفاقا طبق نتایج ، بیشترین ابتلا را شامل شده است ،در واقع پدر و مادرانی که نزدیک بین هستند به احتمال بسیار بالا فرزندانشان نیز مبتلا می شوند ،و چنان چه شما نیز یقین دارید که پدر مادرتان نزدیک بین هستند باید اطمینان پیدا کنید که احتمال مبتلا شدنتان خیلی زیاد است !

بطور کلی ضعیفی چشم ارثی است و این اعداد و ارقام در حد یک فرض محسوب می شوند ، با این حال محققان و پزشکان باید بسیار محتاط و هوشمندانه عمل کنند و فرصت های دیگر را کنار بگذارند ،سوالی که مطرح می شود این است که ایا شیوه های رفتاری این افراد مانند میزان مطالعه کردن ، کار با رایانه و .. نزدیک بینی را توسعه میدهد ؟ که محققان یافتند که همبستگی 90 درصد بین ژن ها و بینایی های ضعیف است.

سایر عوامل موثر بر چشم چیست

توجه داشته باشید که وراثت و یا استعداد های مربوط به آن ، فقط بخشی از ماجرا را شامل می شود ،و موارد و عوامل مهم دیگر نیز هستند که در چشم تاثیر دارند.

شاید برای شما نیز کمی عجیب به نظر برسد اما باید بدانید کودکانی که زمان ها یا ساعات بیشتری را در خارج از منزل سپری میکنند در معرض بیشتری از ابتلا قرار خواهند گرفت ، علاوه بر این، بعضی معتقدند که یک رژیم غذایی حاوی مواد مغذی مانند کلسیم، منیزیم و ویتامین D می تواند به جلوگیری از نزدیک بینی کمک کند.

تمامی شاخص ها یا علت ها به یک پیوند ارثی قوی در افراد مبتلا به فقدان بینایی اشاره میکنند ،اگر یکی از والدین شما دارای چشم های ضعیف باشد به احتمال 40 درصد یکی از فرزندان آن ها نیز مبتلا می شود و چنان چه هر دوی آن ها نقص در بینایی داشته باشند به احتمال 70 درصد ممکن است فرزندان آن ها نیز مبتلا شوند ، افزایش چشم گیز این درصد میزان تاثیر گذاری وراثت در این موضوع را بخوبی نشان میدهد.

کدامیک از بیماری های چشم منتقل می شوید و یا به ارث می رسد

بیش از 60 درصد موارد نابینایی در نوزادان به علت بیماری های ارگانیک چشم مانند مادرزادی (در حال تولد)، آب مروارید، گلوکوم مادرزادی، دژنراسیون شبکیه، آتروفی بینایی و ناهنجاری های چشم است. تا 40٪ از بیماران با انواع خاصی از استریبیموس (اختلال چشمگیری) دارای سابقه خانوادگی این بیماری هستند که در حال زیاد تلاش بسیار زیادی جهت شناسایی این ژن ها می شود

در افرادی با سنین بزرگتر ( 15 سال به بالا)، گلوکوم و دژنراسیون ماکولا مربوط به سن، جزو دلایل شایع  برای نابینایی یا کم بینایی هستند که هر دوی آن ها قطعا به ارث می رسند . محققان ژن های متعددی را برای گلوکوم معرفی کرده اند و شروع به شناسایی ژن های مربوط به دژنراسیون ماکولا کرده اند. آنها همچنین پیشرفت های بسیار قابل توجهی در شناسایی ژن هایی که سبب ایجاد رنگ سبز رتینیت، بیماری تخریب شبکیه می شوند، باعث کوری شبانه و از دست دادن بینایی تدریجی می شود را داشته اند .

آقای دکتر آیا بعضی از مشکلات بینایی مشترک نیز قابل به ارث رسیدن هستند ؟

ژنتیک همچنین نقش مهمی در مشکلات بینایی ایفا می کند که در چشم های دیگر به چشم می آیند. محققان ژنتیک چشم پزشکی معتقدند که شایع ترین مشکلات بینایی کودکان و بزرگسالان به صورت ژنتیکی تعیین می شود. این فهرست شامل ستونیزم (چشم)، آمبلیوپی (چشم تنبل) و خطاهای رفراسیون مانند نزدیک بینی (نزدیک بینی)، دوربینی (دوروزی) و آستیگماتیسم است.

آقای دکتر آیا اختلالات چشم ممکن است توسط بیماری های دیگر ایجاد شود؟

بله و باید بدانید که ، اختلالات چشم در یک سوم بیماری های ارثی وجود دارد. حضور یک علامت خاص چشم که به علت بیماری سیستمی همراه است، اغلب عامل تعیین کننده در تایید تشخیص بیماری است. به عنوان مثال، یک لنز جابجایی در چشم می تواند تشخیص سندرم مارفان، یک بیماری بافت همبند همراه با مشکلات قلبی را تایید کند. یک نقطه مشخص قرمز گیلاس در چشم معمولا بیماری Tay-Sachs را نشان می دهد.

برای مشاهده ی مطلب های بیشتر روی ادرس کلیک کنید

ایا ضعیفی چشم خوب میشود

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...