علت خواب بد دیدن در کودکان

باید قبول کنید که خواب های بد و ترسناک در کودکان یا بچه هایی که حتی هنوز فرق خوب و بد را نمی دانند زیاد به چشم میخورد، برای مادران این یک دغدقه است که چرا فرزندم باید چنین خواب بدی را تجربه کند و با کارهای مختلف تلاش میکند که مانع از این موضوع شود ، حال باید علت را بررسی کنیم و ببینیم بیشترین چیزهایی که در افکار افراد خردسال وجود دارد و سبب دیدن یک رویای بد می شود چیست ، ما در این مطلب از توپ تاپ به مهمترین آن ها اشاره کرده ایم ، ممکن است آن ها قبل از اینکه به رختخواب بروند بارها به این موضوع فکر کنند که یک سگ سیاه و بزرگ قصد حمله کردن به آن ها را دارد و یا در آب دریا گرفتار شده اند و کوسه های میخواهند آن ها را بخورند ! ترس های خیالی مانند اژدها و یا هیولاها ،و مهمتر از همه حادثه های ناراحت کننده ای که در بیداری از نزدیک شاهد آن بوده اند تاثیر فراوانی در دیدن کابوس های شبانه دارد . باید بدانید که اکثر کابوس ها T اغلب در نیمه های شب اتفاق می افتند ، جالب اینجاست که بعضی از بچه ها قادر هستند به محض اینکه بیدار شدند شرح کاملی از آنچه را که دیده اند برایتان بازگو کنند.

فرزندم خواب بد دیده است چه کنم ؟

فرزندم خواب بد دیده است چه کنم ؟ و چه نکاتی را باید رعایت کنم ؟

1-شما باید به محض اینکه کودکتان از خواب بیدار می شود و شروع به نفس نفس زدن میکند و قصد دارد تا شما را از آنچه که دیده است باخبر کند ، باید به او بفهمانید هر آنچه که دیده است فقط یک خواب بوده ، باید به او بفهمانید که چنین چیزهایی معمول است و نباید بترسد.

2- باید کاملا او را درک کنید و با او برخوردی داشته باشید تا به همان لحظه به آرامش برسد ، که اگر چنین نشود عواقب بد و سنگینی در آینده خواهد داشت ! و حتی ممکن است تا مدت های از شر چنین رویاهایی خلاص نشود ! چرا که به یک جواب منطقی و درست نرسیده است . به نکاتی که در این مطلب از توپ تاپ گفته می شود دقت کنید و عمل کنید این قول و تضمین را به شما میدهیم که دیگر فرزند شما خواب بد را تجربه نمی کند یا حداقل اینکه از آن هیچ ترسی ندارد.

3- با دیدن چنین وضعیتی باید او را در آغوش بگیرید ، یک بوسه می تواند تمامی تنش ایجاد شده در یک لحظه از بین ببرد ، به او بگویید عزیز دلم ، گلم همه چیز یک خواب بود ، تو الان کنار من و خانواده ات هستی و همه چیز آرام و خوب است ( هر مادری برای این کار ترفند مادرانه ی خودش را دارد و مهم نیست با چه جملاتی قصد آرام کردن او را دارید )

4- به هیچ وجه به او توهین و بی احترامی نکنید بطور مثال بعضی از خانواده ها در چنین زمان هایی می گویند مگر تو احمق هستی یا دیوانه شدی ، این مهملات چیست که به هم می بافی ، این کار یک بمب تخریب روحیه محسوب می شود و سبب خواهد شد تا این کودک تبدیل به فردی مضطرب و نگران و یا خیالاف در آینده شود ! 

5- باید بدانید که بچه ها اعتقاد عجیب و قوی به کابوس یا رویای بد خود دارند و چنان چه شما آن ها را با گفتن جملات سرد و توهین آمیز مجبور کنید در موردش سخن نگویند به سراغ دوستان خود می روند و روز و شب در مورد چنین خیال های ترسناکی صحبت میکنند !

6- شما باید فرزندتان را گوشه ای بنشانید و به او بگویید عزیزم ، بعضی از حیوانات و یا موجودات ترسناک در این دنیا وجود ندارند و واقعی نیستند ، خیلی از چیزهایی که حس میکنی ترسناک هستند تا به حال روی زمین وجود نداشته اند ، تردید نکنید این کار شما در او آرامش بسیار زیادی ایجاد میکند و خیالش را از بابت چنین هیولاها و یا موجودات وحشتناک راحت میکند.

7- تا میتوانید حواس او را پرت کنید ، اگر متوجه شدید که او کابوسش را به یاد نمی آورد اصرار نکنید تا چیزی را برای شما تعریف کنید و با حرف های تازه تر سعی کنید توجه او را از این موضوع دور کنید ، به او بگویید دلبندم ، در موردش فکر نکن هر چه دیده اید فقط خواب بوده و واقعیت ندارد ، این کار شما قدرت عاطفی او را به طرز قابل توجهی بالا می برد و یقین پیدا میکند کسی در کنارش حضور دارد که می توانید به او در چنین زمان هایی تکیه کند.

فرزندم هر شب کابوس می بینه چکار کنم ؟علت دیدن کابوس در کودکان چیست

فرزندم هر شب کابوس می بینه چکار کنم ؟ چه ایده هایی را به کار ببرم ؟

بهترین کار در مرحله ی اول این است که با آرامی و محبت با او در مورد تعاملات با دیگران ،برنامه های تلویزیونی ،بازی های کامپوتری ،و دیگر کارهایی که میدانید او بدان علاقمند است سوال کنید .به حرف های او دقت کنید اگر متوجه شدید از چیزی مثل دکتر و یا یک هیولا ترسیده ، باید سعی کنید در واقعیت با چنین صحنه هایی رو به رو نشود و مقابل او راجب به این موضوعات صحبت نکنید

اگر می بینید فرزندتان در یک کابوس از یک چیز تکراری بطور مثال از یک شخص ناشناس می ترسد ،او را تشویق کنید تا در مورد چگونه قهرمان شدن صحبت کند ، هر چقدر شما با او در مورد موارد مثبت و خوب صحبت کنید رویای او نیز شبیه به رفتارش در واقعیت می شود !

حتما اصمینان حاصل کنید که فرزندتان در طول روز به مدت کافی استراحت کرده باشد و اگر بدانید این نکته چقدر حائز اهمیت است هیچوقت اجازه نمی دهید تا آن ها تا نیمه شب بیدار باشند .

اگر احساس میکنید که کودکتان واقعا استعداد دیدن خواب بد یا کابوس را دارد ، مدام در این فکر باشید که چگونه میتوانید قبل از خوابیدن به او کمک کنید !

به کودکم در زمان دیدن کابوس چگونه کمک کنم؟

اگر یقین دارید که او خیلی مضطرب هست و در طول روز نیز ناآرام است ، فقط باید نقش یک مشاور حرفه ای را در خانه بازی کنید.

اگر او در واقعیت از نزدیک شاهد یک آتش سوزی ، تصادف دلخراش و یا بطور مثال قتل در مدسه و ... بوده او را رها نکنید و تمام تلاشتان بر این باشد تا این چیزها را فراموش کند و یا حداقل به آن فکر نکند.

چه چیزی باعث کابوس یا خواب بد می شود

چه چیزی باعث کابوس یا خواب بد می شود ؟

این خیلی مهم است که بدانید حتی کابوس ها نیز بیشتر اوقات طبیعی هستند و نباید به هیچ عنوان تصور کنید که کودکتان غیر طبیعی رفتار میکند یا بیمار است ، و اصلا لازم نیست که نگران باشید

کودکانی که قدرت تخیل و فکر بالایی دارند بیشتر از سایر کودکان یک خواب بد را تجربه میکنند و در این زمینه نیز نباید نگران باشید.

اما اگر فرزند شما یک کابوس عادی داشته باشد ،یا او رویاهایی بخصوص دارد ، ممکن است که در طول روز یک استرس داشته باشد و سعی شما بر آن باشد که آن را بفهمید

حوادث ترومای نیز می تواند باعث کابوس شود. اگر یک کودک نوعی از حوادث آسیب دیده را تجربه کرده باشد، ممکن است در طول چند هفته یا چند ماه پس از آن، کابوسهایش را تجربه کند

تهیه کننده ی مطلب : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...