مراقبت های بعد از سزارین

اهمیت مراقبت های پس از سزارین

مراقبت های پس از سزارین از اهمیت بالایی برخوردار است و برخی از این مراقبت ها موجب نجات جان مادرانی که در معرض خطر هستند، می شود.

یکی از این مراقبت های مهم ماساژ رحم در ساعات اولیه پس از عمل یا آنچنان که در بین مردم شهرت دارد، فشار دادن شکم بعد از عمل است که موجب نگرانی بسیاری از مادران جوان قبل از عمل می شود.

درست است که این کار درد شدیدی دارد، اما بسیار مفید است که در ۴ ساعت اولیه پس از زایمان این کار انجام شود، تا از جمع شدن مناسب رحم مطمئن شویم، زیرا در همین ساعات است که در برخی مادران خونریزی شدید و مخفی داخل رحم رخ می دهد و در صورتی که کنترل انجام نشود و دیر متوجه خونریزی شدید رحمی شوند، خطر مرگ، مادر را تهدید می کند.

از مسائل مهم دیگر، کم خونی مادر حین بارداری یا پس از زایمان است که تاثیر مهمی در بهبود محل عمل جراحی دارد. همین طور کسانی که دچار کم خونی هستند، بیشتر دچار عفونت های بعد از عمل می شوند.

پس زن باردار به دستور پزشک در مورد مصرف روزانه ومداوم آهن، قبل و بعد از زایمان دقت کند. حتی اگر در این مورد دستوری نداده باشند، زنی که وضع حمل کرده، باید تا ۳ ماه پس از زایمان روزانه یک عدد قرص آهن بخورد.

مورد مهم دیگر، راه رفتن پس از عمل سزارین است. از آنجایی که احتمال لخته شدن خون در رگ های فردی که سزارین کرده، بسیار بیشتر از کسی است که زایمان طبیعی داشته و راه رفتن مانع این مشکل بزرگ می شود، بلند شدن از تخت و راه رفتن با کمک دیگران، در اولین فرصت ممکن (روز بعد از عمل جراحی) بشدت توصیه می شود.

این مساله در کسانی که مشکلات چاقی، سن بالای ۳۵ سال، بیش از ۳ بار حاملگی، سابقه فشار خون بارداری، بی حرکتی قبل از بارداری یا واریس شدید دارند یا به صورت اورژانس سزارین شده اند، اهمیت بیشتری می یابد و توصیه می شود این افراد، پاها را در بستر تکان دهند یا ساق پاهای بیمار ماساژ داده شود تا خون بهتر در رگ ها جریان یابد.

وجود سوند ادراری به بیمار کمک می کند تا تخلیه مثانه در ساعات اولیه، خود به خود انجام شود، ضمنا اندازه گیری میزان ادرار در چند ساعت اولیه پس از جراحی بسیار مهم است، اما پس از گذشت چند ساعت، می توان سوند بیمار را در آورد.

دفع گاز و مدفوع از مسائل مهم دیگر پس از سزارین است و در مواردی به دلیل فلج موقت روده ها این مساله با مشکل روبه رو می شود و عاملی برای نفخ شدید و درد شکم و شانه ها در بیمار است.

برای حل این مشکل بیمار باید راه برود. برای جلوگیری از نفخ، مصرف غذاهای نفاخ مثل شیر، کمپوت گیلاس و... در روزهای اول پس از سزارین و تا زمان برقراری دفع مدفوع توصیه نمی شود. حتی پس از آن هم باید غذاهای نفاخ مثل نخود و لوبیا به میزان بسیار کم میل شود.

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...