آیا فرزند خوانده محرم است

یکی از سوالات مهمی که شاید برای خیلی از شماها هم پیش آمد کرده این است که آیا فرزند خوانده محرم است و اگر قرار باشد بعد از فوت پدر یا مادر ارثی تقسیم شود به او نیز ارث می رسد یا خیر؟خب در این مطلب از توپ تاپ اطلاعاتی را در همین زمینه برای شما تهیه دیده ایم که پاسخگوی سوالاتتان در همین زمینه خواهد بود دقت داشته باشید که مراجع تقلید مختلفی درباره ارث رسیدن و یا محرم بودن فرزند خوانده نظراتی را داشته اند که شما میتوانید طبق دستور مرجع تقلید مختص به خود رفتار نمایید قبل از شروع بحث اصلی یک تعریف مختصری دراین باره داشته باشیم

فرزندخواندگی یا تبنّی نهادی قانونی است که به موجب آن رابطه خاصی بین فرزندخوانده و پدرخوانده و مادرخوانده به وجود می‌آید. این امر در طول تاریخ حقوق به عنوان یکی از روش‌های حمایت از کودکان بی‌سرپرست وجود داشته‌است.و اما جه شرایط و ضوابطی برای او تعیین شده است ؟
    فرزندخوانده باید کمتر از 16 سال داشته باشد.
    ناشناس بودن خانواده کودک یا در قید حیات نبودن پدر، مادر و جد پدری

Is a foster child Muharram

در این زمینه همچنین چند نفر از بزرگان نظرات مغایر و متفاوتی را ارسال کرده اند و گفته اند اگر پدر و مادری صاحب فرزند پسر بزرگ باشند و دختری را به فرزند خواندگی قبول کنند و به سن بلوغ رسیده باشد با پسری که در منزل است نامحرم است و همچنین به میزان نصف به او ارث میرسد یعنی پسر و دختر باید حتما دارای اتاق خواب جداگانه باشند و همچنین دختر نمیتواند با موهای باز و یا حجاب نیمه در مقابل پسر ظاهر شود و بنا بر احتیاط واجب بهتر است در چنین شرایطی حتما اقدامات لازم را برای ازدواج پسر بعد از سن بلوغ تهیه شود و همچنین دست دادن و یا لمس بدن دختری که به فرزند خواندگی قبول شده برای پسر بزگتر حرام و گناه است البته سایر مراجع تقلید همین نظر را با کمی تغییرات رد کرده اند و باز هم توصیه میشود شما برای دریافت بهترین و نزدیک ترین پاسخ به مرجع تقلید خود مراجعه نمایید

اگر فرزندخوانده دختر باشد

مشکلى از جهت محرمیّت با مادرخوانده ندارد؛ امّا با ورود به سن تکلیف بر مرد خانه (پدرخوانده) نامحرم خواهد شد که مى توان از راه های زیر براى محرمیّت آنها اقدام کرد:
الف) همسرش یا همان مادر خوانده (مانند مثال قبل) به او شیر دهد. در این صورت پدرخوانده، پدر رضاعی آن دختر شده به او محرم می شود.
ب) مادرش (مادر پدرخوانده) به این نوزاد شیر دهد. در این صورت پدرخوانده، برادر رضاعی آن دختر می شود.
ج) خواهر یا خواهرزاده اش به او شیر دهد. در این صورت پدرخوانده، دایی رضاعی آن دختر می شود.
د) همسر برادر یا یکی از برادرزاده هایش به او شیر دهد. در این صورت پدرخوانده، عمو رضاعی آن دختر می شود.

سوال:سلام من از زمان کوکی به عنوان فرزند خوانده یک خانواده مفرح از نظر مالی بودم و الان که سنم بالاتر رفته نسبت به سایر مردهایی که در بین اقوام ما وجود دارد حساسیت پیدا کرده ام و اصلا دوست ندارم با ان ها به گردش یا تفریح بروم و حس میکنم که ان ها با من نامحرم هستند و اگر با ایشان در ارتباط باشم گناه کرده ام

پاسخ:دخترم وسواس شما بی مورد است چرا که جمیع مراجع تقلید با نظر شما مخالف هستند و محرم بودن و یا نبودن شما به سایرین دارای شرایطی است که با مطالعه ان ها در متن پایین پاسخ خود را دریافت میکنید

سوال:سلام من و همسرم در سن 30 سالگی فرزندی را از شیرخوار گاه به فرزندی قبول کردیم خوشبختانه از نظر مالی در سطح قوی هستیم سوالی داشتم اینکه آیا پس از مرگ من و یا همسرم چه میزان ارثی باید برای او کنار بگذاریم و در این زمینه من و همسرم در چه حد موضظ و مسئولیم؟

پاسخ: شما میبایست تمامی امکانات رفاهی را برای ایشان فراهم نمایید و همچنین اگر صاحب فرزند دیگری نیستید میبایست به همان اندازه که در شرع و عرف وجود دارد به ایشان ارث برسد

اگر فرزند خوانده، پسر باشد
اگر فرزند بى سرپرستى که به فرزند خواندگى پذیرفته شده پسر باشد، از جهت محرمیّت مشکلى با مرد خانواده ندارد؛ ولى براى ایجاد محرمیّت با خانم خانه، مى توان از راه هاى زیر اقدام کرد:
الف) اگر خود این خانم (مادرخوانده) شیر دارد (مانند اینکه خانم مورد نظر، فرزندى به دنیا آورده و فرزندش پس از تولّد فوت کرده و مى خواهد جاى خالى فرزند فوت شده اش را با آوردن نوزاد بى سرپرستى پُر کند) با رعایت شرایط شیردهی به آن پسر شیر دهد. در این صورت مادرخوانده، مادر رضاعی آن پسر شده به او محرم می شود.
ب) اگر مادر این خانم، شیر دارد با رعایت شرایط به این کودک شیر دهد. در این صورت مادرخوانده، خواهر رضاعی آن پسر می شود.
ممکن است پدرخوانده ای بخواهد مساله محرمیت نوزاد دختر را با عقد کردن او برای خود حل کند؛ یعنی دخترخوانده بشود همسر دوم او بی آنکه خواسته باشند به خود او و یا کس دیگری خبر دهند و بعد هم که به سن ازدواج رسید، باز بی آنکه کسی بفهمد پدرخوانده باقی مانده عقد موقت را ببخشد و دختر به عقد دیگری درآید؛ اما باید توجه داشت که با این کار، دخترخوانده تا وقتی به پدرخوانده محرم است که در عقد اوست و با جدایی دوباره به او نامحرم می شود
ج) اگر خواهر یا خواهرزاده یا نوه خواهر این خانم شیر دارد با رعایت شرایط به این کودک شیر دهد. در این صورت مادرخوانده خاله رضاعی آن پسر می شود.
د) اگر همسر یکى از برادرهاى آن خانم، یا دختر یکى از برادرهایش و یا حتّى نوه یکى از برادرهایش، شیر دارد با رعایت شرایط، به آن نوزاد شیر دهد. در این صورت مادرخوانده، عمه رضاعی آن می شود.

toptoop.ir آیا فرزند خوانده محرم است یا ارث میبرد؟

امام خمینی(ره) + شیخ طوسی
راهی برای محرمیت نیست مگر آنکه بچه اگر پسر باشد بعد از بلوغ شرعی با ازدواج محرم شوند. (در صورتی که در منزل پدرخوانده، فرزندی از خودشان موجود باشد.) و قبل از بلوغ، اگر ولی ندارد راهی برای محرم شدن با عقد نیست.
آیت‌ا... بهجت(ره)+ادوارد
محرم نیستند و راهی ندارد مگر در بعض موارد نادره به مصاهرت.
آیت‌ا... خامنه‌ای(دام ظلّه)+آیت الله جعفری
فرزندخوانده حکم فرزند ندارد و با مرد و زنی که او را بزرگ می‌کنند محرم نمی‌شود، مگر به وسیله رضاع با مراعات شرایط آن و یا ازدواج پس از بلوغ و رشد و قبل از بلوغ با اذن حاکم شرع و رعایت مصلحت طفل عقد موقت اشکال ندارد.
آیت‌ا... شبیری زنجانی (دام ظلّه)
فرزند پرورشگاهی اگر دختر باشد به وسیله ازدواج خود پدرخوانده و یا پدر و جد و پسر و نوه (پدر بی‌واسطه و باواسطه و پسر بی‌واسطه و باواسطه) پدرخوانده او به وی محرم می‌شود و اگر پسر باشد، با ازدواج خود مادرخوانده و یا دختر بی‌واسطه یا باواسطه‌اش با وی محرم خواهد شد. البته ازدواج مزبور باید با اذن یا اجازه حاکم شرع باشد.
آیت‌ا... صافی گلپایگانی (دام ظلّه)
در صورت مذکوره اگر طفل دختر باشد و مرد پدر داشته باشد، در صورتی‌که حاکم شرع مصلحت طفل بداند، می‌تواند به عقد انقطاعی او را به ازدواج پدر مرد در بیاورد که دختر به آن مرد محرم می‌شود و اگر طفل پسر باشد، راهی بنظر نمی‌رسد. والله العالم
آیت‌ا... مکارم شیرازی (دام ظلّه)
در صورتی که دختر باشد، راه صحیح این است که با اجازه حاکم شرع او را برای پدر آن مرد عقد موقت کنند و در این صورت به عنوان زن پدر بر آن مرد محرم می‌شود و اگر پسر باشد، راهی جز شیر خوردن از خواهر زن یا مادر زن و مانند آن در سن قبل از دو سالگی ندارد.
آیت‌ا... نوری همدانی(دام ظلّه)
در صورتی که دختر باشد و سرپرست خانواده پدر یا جد داشته و آن دختر را متعه نماید، او با اجازه حاکم شرع به سرپرست خانواده محرم می‌شود.

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...